Wat is een bestuursverbod?

Bestuurders met een bestuursverbod kunnen voor een periode van 3 tot 10 jaar geen mandaten van zaakvoerder, bestuurder, commissaris, dagelijks bestuurder, lid van een directiecomité, de directieraad of de raad van toezicht, vereffenaar van een rechtspersoon of een vertegenwoordiger binnen een vennootschap of vereniging uitoefenen. Dergelijke bestuursverboden kunnen worden opgelegd door strafrechters en ondernemingsrechters en komen vooral voor in het geval van faillissementen of ernstige nalatigheid in het beheer van vennootschappen.

Centraal register

De bestuursverboden worden op dit moment nog vastgelegd in vonnissen en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad, maar het ontbreekt aan een gestructureerde controle op de naleving ervan. Hierdoor kunnen bestuurders die door een beroepsverbod getroffen worden hun activiteiten in de praktijk gewoon voortzetten.

Vanuit de Europese Unie werd hierrond een nieuwe richtlijn uitgewerkt. Iedere lidstaat zal de informatie moeten bijhouden in een centraal register. Concreet is dat een online databank waar naast de griffies, notarissen en politiediensten ook elke burger toegang tot zal hebben. In dat laatste geval zullen wel slechts beperkte gegevens zichtbaar zijn. Het is de bedoeling dat alle lidstaten toegang hebben tot de nationale centrale registers en zo eenvoudig kunnen controleren of een ander EU-land al een bestuursverbod oplegde.

Bijkomende verplichtingen

Het nieuwe centrale register van bestuursverboden zal de toegang tot informatie vergemakkelijken en verplicht geraadpleegd moeten worden bij het oprichten van vennootschappen of het benoemen van bestuursleden. Vennootschappen en verenigingen zullen een bijkomende verklaring moeten opstellen en ondertekenen, waarin ze verklaren dat er geen bestuursverboden werden uitgesproken door een Belgische of buitenlandse rechtbank. De ondernemingsrechtbanken stelden reeds een standaardverklaring ter beschikking. Dit moet dan mee worden neergelegd ter griffie bij de benoeming van die mandataris.

Het is duidelijk dat deze nieuwe regelgeving de al niet zo eenvoudige formaliteiten die gepaard gaan met (publicaties van) benoemingen nog verzwaren. Onze specialisten staan je graag bij om aan deze nieuwe verplichtingen te voldoen.
Nieuws
Deconnectie Sodalis
Recht op deconnectie: wat moeten werkgevers doen? Lees meer
S4I Location TPE
Lees meer
Omzet Ahold Delhaize groeit 5% in eerste kwartaal Lees meer
Vandelanotte bundelt krachten met accountancy- en adviesbureau Crowe Spark Lees meer
Engel & Völkers : Franchise in de kijker Lees meer
Vanbreda Risk & Benefits : Expert van de week Lees meer

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

We hebben uw goedkeuring nodig Wij houden van cookies. Deze cookies zijn nodig om uw ervaring nog persoonlijker te maken. Ze slaan geen persoonsgegevens op. Vindt u dit Ok?