Volgens experts heeft de digitalisering van de economie in de luttele lockdownmaanden een sprong vooruit gemaakt van vijf jaar. Er wordt geen enkele terugval verwacht, integendeel. Niemand kan met andere woorden nog om de digitale transformatie heen. Om dat proces zonder vergissingen tot een goed einde te brengen, is het belangrijk om in stappen en op een doordachte manier te werk te gaan.

Klantenervaring

De verwachtingen van de klanten staan centraal in het digitaliseringsproces. Enerzijds stelt de digitalisering u in staat uw bedrijfscommunicatie te verbeteren, om sneller en op gepersonaliseerde wijze te antwoorden op de vragen van klanten en prospecten. Anderzijds beschikt u over meer tijd om uw klanten te bedienen, dankzij de digitalisering van de interne processen. Maar hoe kan u er zeker van zijn dat u echt aan de verwachtingen van uw klanten voldoet? Volg deze vier tips:

  • verzamel alle informatie waarover u kan beschikken (dienst-na-verkoop, leveranciers, websiteverkeer, ...) om erachter te komen wat uw klanten willen;
  • bepaal wat u wilt bereiken met technologie, aangezien digitalisering en automatisering samengaan;
  • vertrouw op specialisten om u te begeleiden in het digitaliseringsproces;
  • optimaliseer uw online zichtbaarheid zodat uw klanten en prospecten u snel kunnen vinden als ze op zoek gaan.

Interne digitale organisatie

Veel bedrijven nemen genoegen met de digitalisering van hun klantrelaties. Maar ook de digitalisering van interne processen staat centraal in het transformatieproces, met name om meer tijd vrij te maken voor klantenservice. Met deze drie tips maakt u een grote sprong vooruit:

  • kies een van de vele tools voor de digitalisering van administratie en facturen, waarmee u de kosten en milieu-impact kan verminderen;
  • zet een open klantenplatform op, waardoor u niet langer met meerdere systemen hoeft te jongleren;
  • aarzel niet om contact op te nemen met uw bankier als u een beroepskrediet nodig hebt om de aankoop van informatica, computers, ... te financieren.

Uniformiteit en samenwerking

Het is gemakkelijk om uw focus te verliezen bij de digitalisering van uw onderneming. Om te vermijden dat het op chaos uitdraait, volgt u best de volgende stappen:

  • investeer in cloudoplossingen zoals Dropbox of Microsoft 365, zodat al uw medewerkers op basis van een enkel bestand kunnen werken. Zo voorkomt u dat er verschillende versies opduiken;
  • bepaal voor elke tool (videoconferentie, messaging, ...) een oplossing die gemeenschappelijk is voor het hele bedrijf;
  • verlies nooit uit het oog dat voor buitenstaanders uw bedrijf hetzelfde blijft, ongeacht het gebruikte kanaal.
Nieuws
Deconnectie Sodalis
Recht op deconnectie: wat moeten werkgevers doen? Lees meer
Provisie Vakantiegeld
Provisie voor het vakantiegeld van werknemers in 2025 Lees meer
Het inspirerende traject van Morgan bij Kiabi: van werknemer tot franchisenemer Lees meer
Geen vergunning voor Jumbo in Roeselare, wel in Dilsen Lees meer
Nieuwe Belchicken opent op Koning Astridplein in Antwerpen Lees meer
Heropening Carrefour Market Zulte: “Duurzame make-over van vloer over koelsysteem tot verwarming” Lees meer

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

We hebben uw goedkeuring nodig Wij houden van cookies. Deze cookies zijn nodig om uw ervaring nog persoonlijker te maken. Ze slaan geen persoonsgegevens op. Vindt u dit Ok?