1. Herzie de geschatte budgetten en geef prioriteit aan contant geld
Bij de meeste activiteiten weet u dat uw franchisenemers ongeveer twee maanden minder omzet zullen genereren. En we weten niet wat het activiteitenniveau zal zijn na de sluiting. We zullen hen moeten helpen hun budgetten en dus hun uitgaven te wijzigen.Uw eigen franchisemiddelen zullen ook wijzigen. Gaat u voldoende entreegeld, royalty's en verschillende marges verzamelen om de service te bieden waarmee uw franchisenemers kunnen overleven en het geld hebben om u en hun leveranciers te betalen?
De Business Club-franchise raadt je aan de crowdfunding en solidariteit van "Les Entreprêteurs" te bestuderen. We sponsoren dit proces waarbij "rijke" franchisenemers deelnemen aan de cashflow van franchisenemers in moeilijkheden door middel van een kortlopende aandelenlening die wordt georganiseerd onder toezicht van de franchisegever.
2. Concentreer uw investeringen op de essentie
Tijdens een crisis moet u zich concentreren op de hefbomen die uw financiële middelen en uw cashflow garanderen. Je hoeft je dit jaar geen illusies te maken. Verwijder het overtollige.3. Geef prioriteit aan de consolidatie van het bestaande, waaronder uw franchisenemers en hun klanten
Voor sommigen zal het levering aan huis, diensten, of advies geven zijn (bijvoorbeeld met nieuwsbrieven met advies en productinformatie om uw klanten te bereiken en uw prospects te activeren). We moeten blijven verleiden en ook geruststellen. We mogen ons niet gewonnen geven aan de giganten van e-commerce.Als uw entreegelden uw netwerkontwikkelingskosten niet goed genoeg financieren, moet u mogelijk afstappen van de verdere ontwikkeling zodoende het team te behouden die de franchisenemers zullen ondersteunen en de marketingactiviteiten die hen verkeer zullen opleveren.
Train uw team om de franchisenemers te helpen bij het benutten van de mogelijkheden van gedeeltelijke werkloosheid en meer in het algemeen staatssteun en andere... Het kan ook slim zijn om deze taak aan specialisten te delegeren.
Zelfs als de franchisenemers gesloten zijn, kan de franchisegever ze niet in de steek laten door zelf ook te sluiten.
4. Geef prioriteit aan ROI
Een door de crisis gestreste klant is gevoeliger voor alles wat zijn aankoop (zowel online als fysiek) bemoeilijkt. Vereenvoudig, stroomlijn…! Er wordt ook prioriteit gegeven aan acties die hun goede ROI hebben bewezen.LEESTIP>>>Vermijd stand still voor (Franchise) ondernemers tijdens Corona crisis
5. Werk aan de argumenten en de standpunten
Het is niet zeker dat uw gebruikelijke argumenten en standpunten zonder nuance en zonder verandering gebruikt kunnen worden.6. Geef prioriteit aan de korte termijn, vooral in de communicatie
De schatkist van uw franchisenemers, dus ook die van u (die komt uit royalty's, entreegelden, marges ...) is contant! Beperk campagnes van pure naamsbekendheid of imago, dit ten gunste van wat u franchisenemers oplevert.7. Maar bereid je voor op de toekomst door middel van reflectie en training
De periode van gedwongen sluiting van uw franchisenemers is de zeer onvrijwillige maar ook zeer reële kans om:- bij elke franchisenemer een internal audit operatie starten. Dat elk van hen, als hij of zij moet sluiten, een auditrooster gebruikt dat door de franchisegever verstrekt wordt en dit voor zelfcontrole.
- Creëer werkgroepen met uw franchisenemers over kortstondige herstartacties maar ook over conceptverbeteringen, het zoeken naar innovatie, de evolutie van het economische model en strategische doorbraakmogelijkheden.
- de opleiding van franchisenemers en hun personeel voltooien om te werken aan algemene of individuele zwakke punten. (bijvoorbeeld met deze digitale trainingen die door de FNCV aan handelaren en zelfstandigen worden aangeboden en die aan franchisenemers kunnen worden aangepast)
8. Kijk uit voor kansen
Crisissen creëren kansen. Gebruik besparingen op secundaire posities zoals beeldcampagnes om de juiste en gepaste kansen te grijpen. Het is goed om de tijd van één persoon of van meerdere vrij te maken om de actuele tijdgeest te analyseren en dit door al onze zintuigen wakker te houden en te gebruiken op zoek naar kansen.9. Bespreek met andere franchisegevers en belangrijke professionals
Om dit te doen, voert de Franchise Business Club de volgende acties uit:a) Oprichting van een thema groep die informatie uitwisselt en discussies voert omtrent "Coronavirus, strijden om weer op te leven"
b) Organisatie van een workshop om de activiteit van een franchisenemer te stimuleren. Gepland voor 9 juni, kan worden vervroegd tot 12 mei als de situatie het toelaat.
c) Webinars, enz. ... in voorbereiding.
d) Uw suggesties zijn welkom
Conclusie
Blijf constant op de hoogte. Deel tips, advies en goede adressen met uw partners die geen directe concurrenten zijn. Uw vrienden en de Franchise Business Club zijn essentieel voor u in deze periode om zaken uit te wisselen, te geven en te ontvangen.
Nieuws

Recht op deconnectie: wat moeten werkgevers doen?
Lees meer

Provisie voor het vakantiegeld van werknemers in 2025
Lees meer
Het inspirerende traject van Morgan bij Kiabi: van werknemer tot franchisenemer
Lees meer
Geen vergunning voor Jumbo in Roeselare, wel in Dilsen
Lees meer
Nieuwe Belchicken opent op Koning Astridplein in Antwerpen
Lees meer
Heropening Carrefour Market Zulte: “Duurzame make-over van vloer over koelsysteem tot verwarming”
Lees meer