1. Pure passie
Geld is niet per definitie de ware drijfveer van een ondernemer, want achter veel start ups zit een hoger doel; een verhaal. En elke dag vroeg opstaan, uren maken (en veel!) om jouw onderneming tot een succes te maken, kan alleen met een innerlijke drive en pure passie. Sterker nog, een brok passie!2. Afspraak is afspraak
Wellicht ben jij niet van de deadlines en kwam je tijdens de studie hiermee weg, maar bij een eigen onderneming, is het uit den boze! Wil jij het vertrouwen van klanten kwijtraken? Mis dan gerust een deadline. Liever niet? Houd je aan de deadline, want of het gaat om een bezorgingsdatum of de oplevering van een opdracht: afspraak is afspraak. En van productvoorwaarden tot kwaliteitseisen en de franchiseovereenkomst: lever altijd hetgeen jij belooft. Immers, klanten en werknemers willen iemand op wie zij kunnen bouwen. Ben jij die persoon?3. Weg met valse bescheidenheid; vier jouw succes!
Een klantgesprek is in feite een sollicitatiegesprek en de basis van een goed sollicitatiegesprek is onder andere het delen van jouw successen! Dus vier ze en gebruik hiervoor de STAR-methode (Situatie, Taak, Actie en Resultaat). Oftewel wat was de situatie, wat was jouw taak hierin en welke acties ondernam jij, maar ook wat was het resultaat? Een simpele, maar effectieve methode waarmee je het nietszeggende "Wij werken al X jaar in sector Y en etc." uit de weg gaat.Een voorbeeld...
Wat was de situatie? Klant X zat met een situatie.Wat was jouw taak hierin? Wij voerden het projectmanagement uit.
Welke acties ondernam jij? Door de processen te optimaliseren, bespaarden wij voor onze klant 1.000.000 euro.
Wat was het resultaat? Het project sloten wij een maand voor de deadline af.
Dus zorg ervoor dat jij jouw successen (of een paar) helder hebt en deel deze door middel van de STAR-methode!
4. Failure is an option
Ondernemers zijn mensen, en geen machines. Oftewel: wij maken fouten en risico's horen bij ondernemen. Soms pakt een idee goed uit, en een andere keer weer niet. Geen ramp! Maar belangrijk hierin is zelfreflectie. Durf van tevoren kritisch te kijken naar de beslissingen die jij neemt en wees niet bang anderen om advies te vragen. En weeg de kosten-baten af door middel van een kosten-batenanalyse. Én zelfs als je ja wilt zeggen, durf nee te zeggen, want vermijdbare fouten maken is zonde. Pakt een beslissing uiteindelijk niet goed uit is, is een klant niet blij of loop je een opdracht mis? Neem dan je verantwoordelijkheid. Ga na wat je anders kon doen en gebruik die analyse om jezelf te verbeteren; herstel de fout(en) waar mogelijk, zit niet bij de pakken neer en concentreer je weer op de toekomst.5. Luister en pak jouw kans
Succesvolle ondernemers leven volgens het gezegde: spreken is zilver, zwijgen is goud. Luisteren is de sleutel tot jouw succes (herinner jij je de 80-20 regel nog?) Een klantgesprek bestaat uit 80 procent luisteren en 20 procent spreken. Immers, jij wilt jouw klant niet platwalsen met jouw verhaal. Door aandachtig te luisteren en gerichte vragen te stellen, kom jij erachter wat jouw klant echt nodig heeft en kan jij hierop inspelen. In feite is het een ondernemerstherapie, want jij creëert zo eigen kansen en pakt deze.
Nieuws

Recht op deconnectie: wat moeten werkgevers doen?
Lees meer

Provisie voor het vakantiegeld van werknemers in 2025
Lees meer
Het inspirerende traject van Morgan bij Kiabi: van werknemer tot franchisenemer
Lees meer
Geen vergunning voor Jumbo in Roeselare, wel in Dilsen
Lees meer
Nieuwe Belchicken opent op Koning Astridplein in Antwerpen
Lees meer
Heropening Carrefour Market Zulte: “Duurzame make-over van vloer over koelsysteem tot verwarming”
Lees meer