Vandenborre kitchen rekruteert franchisenemers in Vlaanderen

Harde of zachte franchiseformule; wat past bij jou?

Jij wilt franchisenemer worden, maar het antwoord op de vraag “Ga ik voor een harde of zachte franchiseformule?” blijft uit. Want in hoeverre is er een wezenlijk verschil en waarin verschillen zij? Franchise.be geeft antwoord. 

Harde Franchise: pros & cons

De meest populaire vorm van franchising, is de harde franchiseformule. Eén van de bekendste is McDonald's en Carrefour. Kenmerkend is: over veel aspecten van de bedrijfsvoering worden bindende afspraken gemaakt, er is een duidelijk huisstijl waaraan jij moet voldoen en het marketingbeleid staat vast. Zo staat de locatie van jouw bedrijf vast, het aanbod en evenals bij wie er wordt ingekocht.

Pros

  • Je sluit aan op een herkenbaar concept en succesvolle formule; de klant weet wie jij bent.
  • Een grote ondersteuning vanuit de franchisegever.
  • Aangezien veel is vastgelegd, hoef jij je alleen op het ondernemerschap te concentreren.
  • Een aanzienlijk financieel voordeel doordat de bedrijfsvoering centraal geregeld is.

Cons

  • Een beperkte (creatieve) vrijheid.
  • Geen eigen keuze met betrekking tot de bedrijfsvoering.
  • Beslissingen van de franchisegever hebben (meer) invloed op jouw onderneming.

Zachte franchise: pros & cons

Een zachte franchiseformule heeft net zoals een harde franchiseformule, regels waaraan voldoen moet worden. Echter, hier betreft het maar enkele basisregels zoals bijvoorbeeld de merknaam, maar afgezien daarvan is er meer ruimte om jouw eigen onderneming vorm te geven. Veelal omvatte zachte franchiseformules een groep ondernemingen die zijn aangesloten bij een (coöperatieve) vereniging en ze zijn niet altijd herkenbaar als franchise, denk aan de keurslager op de hoek.

Pros

  • Vrijheid (of een grotere vrijheid) met betrekking tot de bedrijfsvoering.
  • Een eigen, creatieve invulling voor jouw onderneming.
  • De mogelijkheid om beter in te spelen op de lokale markt.

Cons

  • Geen of minder gezamenlijke bedrijfsvoering, waardoor kosten voor onder andere marketing en reclame hoger uitvallen.
  • Er is geen sprake van aansluiten op een succesformule.
  • Minder herkenbaar.

Note: 

Lees altijd de voorwaarden en kijk per franchisegever wat de voorwaarden zijn en in hoeverre deze bij jouw plannen passen. Franchisen is niet zwart-wit en harde franchiseformules kunnen zachte elementen bevatten en andersom.  Bekijk hier meer informatie omtrent de juridische aspecten van franchising.

Bekijk hier alle de franchise formules in België  


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis