We bieden onze franchisenemers houvast als ze dat nodig hebben: ze kunnen ons vragen stellen en hun resultaten benchmarken, maar we willen onze ondernemers niet te veel bij het handje nemen,” aldus Nicolas Thiel directeur Belisol.
Bijzonder is dat de franchisenemer bij Belisol geen franchisefee, omzetfee of marketingfee betaalt. Thiel: “De ondernemers betalen helemaal geen fee. De fee zit verweven in de prijs van de bestellingen.” Als een klant een kozijn bestelt in de showroom dan wordt die door de ondernemer besteld bij het hoofdkantoor. Het kozijn wordt volgens specificaties vervaardig en bij de franchisenemer afgeleverd, die vervolgens zorgt voor plaatsing bij de klant. “Wij werken bewust niet met fees. We willen de franchisenemer niet telkens confronteren met een nota voor de fee-afdracht. We willen de focus op de klant, niet op de fee” aldus Nicolas Thiel.
Bijzonder is dat de franchisenemer bij Belisol geen franchisefee, omzetfee of marketingfee betaalt. Thiel: “De ondernemers betalen helemaal geen fee. De fee zit verweven in de prijs van de bestellingen.” Als een klant een kozijn bestelt in de showroom dan wordt die door de ondernemer besteld bij het hoofdkantoor. Het kozijn wordt volgens specificaties vervaardig en bij de franchisenemer afgeleverd, die vervolgens zorgt voor plaatsing bij de klant. “Wij werken bewust niet met fees. We willen de franchisenemer niet telkens confronteren met een nota voor de fee-afdracht. We willen de focus op de klant, niet op de fee” aldus Nicolas Thiel.
FRANCHISEMEETINGS
De franchisenemers van Belisol kunnen met hun ondernemerskwaliteit ook op een andere manier bijdragen aan de ontwikkeling van de formule. Tijdens de franchisemeetings, driemaal per jaar, is er overleg met de franchisegever over zaken als het marketingplan of strategische productkeuzes. “Het is een echt overlegplatform” vertelt Thiel.“We zien de ondernemers als onze partners, we voeren een open communicatie met elkaar. Het is heel belangrijk dat het hoofdkantoor en de franchisenemers dezelfde visie hebben. Iedere ondernemer kan onderwerpen op de agenda zetten die relevant zijn voor de anderen. Daar komen superideeën uit. Dat is het soort partnerschap waar we naar op zoek zijn. Partnerschap is de beste manier om op een duurzame manier ons netwerk uit te bouwen. De ideeën van onze franchisenemers moeten natuurlijk in lijn liggen met ons hoger strategisch doel: de beste leverancier van kozijnen en deuren in het land zijn. Dat is de maatstaaf waar we elke beslissing in onze franchisemeetings aan onderwerpen: draagt het bij aan de klantbeleving van ons merk?”
LEESTIP >>> Belisol, al 45 jaar zekerheid in ramen en deuren