Ongezien assortiment
Een hypermarkt is Albert Heijn XL niet, benadrukt directeur België Raf Van den Heuvel wanneer hij luttele minuten voor de opening nog even een rondgang door de gloednieuwe winkel maakt met RetailDetail. “We blijven foodspecialisten, het non-food aanbod dat we brengen is altijd foodgerelateerd. We maken hier van de grote oppervlakte gebruik om een ongezien assortiment ruim neer te zetten en ons nog beter aan te passen aan de lokale klanten.”Vooral met het lokale, Belgische assortiment zet Albert Heijn hier opnieuw grote stappen: “Voor rundvlees bijvoorbeeld zijn we intussen helemaal over op Belgisch wit-blauw.” Ook het charcuterie-aanbod wordt lokaler, met het huismerk Streeckgenoten, dat deels wordt geproduceerd in de ateliers van franchisenemer Peeters-Govers. Verder heeft de retailer de bakkerij en het aanbod smeersalades verder vervlaamst en is er een gondelhoofd gereserveerd voor de bieren van de Mechelse brouwerij het Anker.
LEESTIP >>> Albert Heijn lanceert nieuw "omnichannel" abonnement
Blikvangers
Ook een lokale ontwikkeling is de enorme diepvriesafdeling. “In Nederland krijgt die afdeling wat minder aandacht. Vlamingen hebben toch vaker een grotere diepvrieskist en tijdens de coronacrisis hebben we deze categorie sterk zien groeien. Ik ben blij dat we hier ons uitgebreide diepvriesaanbod breed kunnen uitstallen.”Andere blikvangers in de winkel: een stand met Asian Street Food naast de bekende Sushi Daily toonbank, de eerste grillafdeling in het land, een eiland met meer dan 200 vleesvervangers – deze AH XL heeft in totaal meer dan 400 plantaardige producten in het assortiment – en bijna vijf meter glutenvrij. Ook met zuivel pakt Albert Heijn hier stevig uit.
Of Van den Heuvel potentieel ziet voor meer XL-winkels in Vlaanderen? “In grotere agglomeraties zijn er zeker mogelijkheden. We kijken goed rond.”
Nieuws
Voor welke aspecten kan u best expertise gebruiken bij het starten van uw franchise zaak
Lees meer
Is het nu een geschikt moment om te ondernemen met een franchise concept
Lees meer
Franchise.be bedankt jullie voor jullie vertrouwen in 2025
Lees meer
Tom&Co : Franchise in de kijker
Lees meer
De 4 seizoenen van Winsol: Waarom deze Belgische gevestigde waarde blijft groeien na bijna 150 jaar
Lees meer
De opkomst van de Boutique Club: Hoe BeweegCoach het gat vult tussen budget en personal training, mét succes
Lees meer