Sterke groei online

Foodretailgroep Ahold Delhaize behaalde in het tweede kwartaal van dit jaar een omzet van 18,6 miljard euro, een stijging van 3 procent bij gelijke wisselkoersen. Met een vergelijkbare omzetstijging van 2,4 procent deed de groep het beter in Europa dan in de VS (-1,5 procent), waar de versoepelingen van de coronamaatregelen al eerder ingingen en waar consumenten vorig jaar ook meer hamsterden. De onlineomzet groeide met 35,8 procent. De operationele marge bedroeg 4,5 procent, een daling met 0,8 procentpunten tegenover vorig jaar. Het operationeel resultaat klokte af op 832 miljoen euro, een daling met 12,2 procent.

In Europa behoorden Albert Heijn, bol.com en de activiteiten in Tsjechië tot de uitblinkers. Webwinkel bol.com zag de omzet stijgen met 24,2 procent. De omzet van de verkooppartners groeide met 26 procent. Er zijn intussen bijna 47.000 ondernemers actief op het platform. In de Benelux wonnen de merken van de fusiegroep opnieuw marktaandeel, meldde Ahold Delhaize tijdens een conference call, maar meer details gaf de retailer niet.

LEESTIP >>> Albert Heijn zet expansietocht verder

Hoge vraag naar voeding voor thuis

Dat zijn sterke cijfers met het oog op de uitzonderlijke omzetstijgingen tijdens de coronapandemie vorig jaar en ze zijn ook beduidend beter dan wat analisten hadden verwacht. Ondanks de aanhoudende onzekerheid voelt de retailer zich zelfverzekerd genoeg om de verwachtingen voor dit jaar nog op te trekken: Ahold Delhaize mikt nu op een operationele brutomarge van 4,3 procent (tegenover 4 procent eerder). De winst zal volgens de groep toenemen met 10 tot 20 procent in vergtelijking met 2019 (tegenover 10 tot 15 procent eerder).

Ook na het heropenen van de samenleving blijft de vraag naar voeding voor thuis zeer veerkrachtig, verklaart topman Frans Muller. “Veel van de gewoonten die consumenten tijdens de COVID-19 pandemie in 2020 hebben aangeleerd, blijken te beklijven, geholpen door onze initiatieven om ons omnichannelaanbod voor consumenten te verbeteren.”

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

The choice is yours Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.