Als gevolg van de gezondheidsmaatregelen, die al meer dan een jaar van kracht zijn, is de betaalwijze van de consumenten drastisch veranderd bij Delhaize. Klanten betalen hun aankopen nu vaker door gebruik te maken van de contactloze functie op hun bankkaart of met de betaalapps op hun smartphone.

In één jaar tijd is het aantal mobiele betalingen in België zo met 88% gestegen volgens Bancontact Payconiq Company. Om in te spelen op deze nieuwe behoeften van haar klanten zal Delhaize dit voorjaar de Payconiq betaalmethode lanceren aan de kassa's van haar winkels.

Steeds meer aankopen digitaal betaald

De Covidcrisis heeft een immense impact op het dagelijks leven en dus ook in de supermarkt. Sinds meer dan een jaar wordt aan de consument gevraagd om bij het winkelen de gezondheidsmaatregelen in acht te nemen. Deze trend naar minder contact tussen mensen vertaalt zich ook naar het betaalgedrag: bij het winkelen wordt minder en minder cash geld gebruikt ten voordele van de kaart of smartphone.

Deze trend om mobiel te betalen is duidelijk merkbaar in ons land: het afgelopen jaar betaalden 4,9 miljoen Belgen met hun smartphone*. Deze veranderingen zijn ook bij Delhaize merkbaar. Het aantal betalingen met cash geld, wat nog steeds mogelijk is aan de kassas van winkels, is aanzienlijk gedaald. In 2020 werd minder dan 10% van de verkopen in Delhaize-supermarkten cash betaald. Hoewel de meeste klanten voor een elektronische betaling kiezen, geven ook steeds meer consumenten de voorkeur aan betalen met de smartphone.

Een nieuwe betaalmogelijkheid bij Delhaize: Payconiq

Delhaize wil de beste service aanbieden aan haar klanten, en dus ook de manier waarop ze hun boodschappen kunnen betalen. Digitalisering is de trend en daar speelt Delhaize op in. Vanaf deze zomer zal de klant ook mobiel kunnen betalen via Payconiq. Klanten die dat wensen, kunnen hun aankopen betalen met de Payconiq by Bancontact-app op hun smartphone (of een bancaire app die de Payconiq betaalmethode aanbiedt). Hiervoor zullen alle traditionele en automatische kassas worden uitgerust met een geïntegreerde QR-code die met de smartphone wordt gescand om het te betalen bedrag over te brengen. Na de bevestiging met de pincode, vingerafdruk of gezichtsherkenning in de Payconiq by Bancontact-app, is de betaling uitgevoerd. De klant krijgt een bevestiging op zijn smartphone en ontvangt zijn kassaticket als aankoopbewijs.

“Mobiel betalen zit duidelijk in de lift. De huidige gezondheidscrisis heeft deze trend enkel nog verder doen groeien. De lancering van Payconiq als nieuw betaalmiddel past in onze strategie en ambitie om het leven van de klant nog makkelijker te maken. Door in te spelen op de nieuwe digitale trends zoals mobiel betalen willen we letterlijk mee zijn met leven”, zegt Xavier Piesvaux, CEO van Delhaize.

LEESTIP >>> Delhaize wordt Belhaize

"Uit onze cijfers blijkt dat de Belgen nog nooit zoveel hebben betaald met hun smartphone dan vandaag. Deze nieuwe gewoonte maakt deel uit van hun dagelijks leven en deze trend zal in de toekomst alleen nog maar toenemen,” vertelt Nathalie Vandepeute, CEO van Bancontact Payconiq Company.

"Dat klanten bij Delhaize vanaf nu hun boodschappen met de Payconiq by Bancontact-app of een bancaire app die de Payconiq betaalmethode aanbiedt kunnen betalen, speelt hier dan ook goed op in. Consumenten die met hun telefoon willen betalen, kunnen nu een Payconiq QR-code scannen op de kassaschermen bij Delhaize. Dit is een nieuwe stap in de richting van een nog vlottere winkelervaring.”

De Payconiq betaalfunctie zal het eerst beschikbaar zijn vanaf mei in de supermarkten van Ekeren,  Kraainem en Tubeke.  Deze zomer zal Payconiq dan worden geactiveerd in alle 128 geïntegreerde supermarkten en later ook in de deelnemende aangesloten winkels (AD Delhaize, Proxy Delhaize en Shop&Go).

*via de Payconiq by Bancontact-app of een bancaire app die de Bancontact en/of Payconiq betaalmethoden aanbiedt.
Nieuws
depositphotos_21132731_m 2015.jpg
Voor welke aspecten kan u best expertise gebruiken bij het starten van uw franchise zaak Lees meer
depositphotos_21132731_m 2015.jpg
Is het nu een geschikt moment om te ondernemen met een franchise concept Lees meer
Cirusso Art : Nieuwe franchiseformule op Franchise.be Lees meer
Heytens wint Zilveren Award voor Beste Klantentevredenheid 2024 Lees meer
Franchisering jaagt frisse wind door assortiment Delhaize Lees meer
Valenta viert 10 jaar succes en kijkt naar de toekomst! Lees meer

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

We hebben uw goedkeuring nodig Wij houden van cookies. Deze cookies zijn nodig om uw ervaring nog persoonlijker te maken. Ze slaan geen persoonsgegevens op. Vindt u dit Ok?