Is de gemiddelde Belg gezond?

Het lijkt erop dat de gezondheidsrage nog geen positieve impact heeft op de gezondheid van de gemiddelde Belg. In ons land is meer dan de helft van de volwassen bevolking te dik.

“Uit een gezondheidsenquête blijkt dat de gemiddelde Belg een BMI heeft van 25,5. Maar liefst 15,9% heeft dan weer obesitas. Sinds 1997 is het gemiddelde BMI van de volwassen Belg gestegen van 24,4 (1997) tot 25,5 (2018). Overgewicht en obesitas komen dan ook steeds vaker voor.”

Deze povere cijfers illustreren het alsmaar belangrijker om in te zetten op een goede gezondheid. Ook op het werk, aangezien mensen een groot deel van hun dag daar op het werk zitten. Een uitdaging, maar ook net een uitgelezen kans om als werkgever een positieve invloed op je medewerkers te hebben.

Gezond personeel heeft impact op het welzijn van je bedrijf

Bedrijven zijn altijd op zoek naar manieren om hun efficiëntie te verhogen, maar wist je dat inzetten op de gezondheid van je medewerkers je hierbij helpt? Want gezond personeel kost jou op het einde van de rit een pak minder: één dag afwezigheid kost je gemiddeld 200 à 250 euro.

Inzetten op de gezondheid van je personeel, geeft je bedrijf bovendien een heuse imagoboost, want dat je als werkgever aandacht hebt voor het welzijn van je personeel, zullen je al je medewerkers appreciëren. Dat je daarmee dan nog eens het verschil maakt met andere bedrijven, zal je vooral helpen bij het aanwerven van jongere collegas, die steeds meer belang hechten aan de cultuur van hun werkgever.

Gezondheidsprogrammas op het werk (zoals sport of gezonde voeding) zijn daarom interessante niet-loonsgebonden voordelen om medewerkers voor jou te winnen.

“Een duurzaam gezondheidsbeleid bespaart je kosten én is goed voor je employer branding.”

Wat gezonde bedrijven met elkaar gemeen hebben

Fitbit, het bedrijf dat voornamelijk bekend staat voor hun stappentellers, deed een onderzoek naar gezondheid en welzijn in bedrijven.  Zij gingen op zoek naar enkele positieve kenmerken, die opvallend aanwezig waren in gezonde bedrijven. Dit waren ze:

Meten om te weten

Bedrijven die inzetten op gezond personeel, meten de impact van hun initiatieven. Ze beginnen vaak met een nulmeting, om zo te zien of hun inzet vruchten afwerpt. Zo meten ze de prestaties van hun personeel, hun gezondheid, het aantal ziektedagen en de financiële impact.

Belang van bewegen

Gezonde bedrijven zien het belang in van voldoende beweging voor hun personeel. Ze proberen daarom medewerkers minimum 75 minuten per week te laten bewegen.

Consistente communicatie

Alle gezondheidsinitiatieven worden regelmatig gecommuniceerd zodat medewerkers weten dat ze bestaan en een duwtje in de rug krijgen.

Teamwork aanmoedigen

Aan de hand van teamsporten, groepsactiviteiten en zelfs wedstrijdjes tussen verschillende afdelingen, wordt het ook een sociaal gebeuren. Zo leren je medewerkers hun collegas op een andere manier kennen, maar leren ze ook andere collegas kennen. Die competitie en het sociaal gebeuren tussen medewerkers, geeft ook dat extra steuntje in de rug en verhoogt de algemene participatie van personeel.

Financiële drijfveren

Om medewerkers te overtuigen, voorzien veel bedrijven financiële beloningen voor alle personeelsleden die deelnemen aan de gezondheidsinitiatieven. Denk aan een loonbonus bijvoorbeeld.

Sporthorloges/wearables voorzien

Medewerkers die zich inschrijven voor sport – en gezondheidsinitiatieven, worden vaak aangemoedigd met een sporthorloge als cadeautje. Zo wordt hun vooruitgang ook makkelijk bijgehouden en heb je ook, mits toestemming, de nodige data om de effectiviteit van je programma te meten. Daarnaast is een stappenteller een gemakkelijker herinnering voor je medewerker om meer te bewegen.

Personalisatie

Belangrijk is wel om je collegas mee te krijgen. Om dit een groter kans op slagen te geven, kan je ze zelf laten kiezen  welke activiteiten ze willen meedoen. Zo stippelt iedere medewerker zijn eigen persoonlijk gezondheidstraject  en is de kans groter dat hij of zij er ook mee doorzet.

Een duurzaam gezondheidsbeleid uitrollen, doe je zo

Zijn je werknemers vaak of langdurig ziek? Of wordt er onvoldoende bewogen op kantoor? Met een doordacht gezondheidsbeleid maak je je personeel niet alleen fitter maar ook productiever en gemotiveerder.

Een duurzaam gezondheidsbeleid is een verzameling van acties om preventief zowel de mentale als fysieke gezondheid van je medewerkers te verbeteren. Weet je niet goed hoe je eraan moet beginnen? Om je te ondersteunen, zette Liantis het Fit-traject op. Een expert stippelt samen met jou een duurzaam gezondheidsbeleid uit op maat van jouw onderneming en medewerkers.
Nieuws
vanbreda logo 2022.png
Wetswijziging arbeidsongevallen: ook ongevallen van uitzendkrachten opgenomen in de berekening van verzwaarde risico's Lees meer
logo vdl.png
De belastingdruk verlagen als eenmanszaak Lees meer
Heytens: een franchise gericht op op-maat-oplossingen en klanttevredenheid Lees meer
Nobi: Een Vernieuwend Franchiseconcept voor Persoonlijke Groei en Verse Voeding Lees meer
Kevin, succesvol ondernemer met hypotheek.winkel Lees meer
Artion : Expert van de week Lees meer

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

The choice is yours Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.