Volgens experts heeft de digitalisering van de economie in de luttele lockdownmaanden een sprong vooruit gemaakt van vijf jaar. Er wordt geen enkele terugval verwacht, integendeel. Niemand kan met andere woorden nog om de digitale transformatie heen. Om dat proces zonder vergissingen tot een goed einde te brengen, is het belangrijk om in stappen en op een doordachte manier te werk te gaan.

Klantenervaring

De verwachtingen van de klanten staan centraal in het digitaliseringsproces. Enerzijds stelt de digitalisering u in staat uw bedrijfscommunicatie te verbeteren, om sneller en op gepersonaliseerde wijze te antwoorden op de vragen van klanten en prospecten. Anderzijds beschikt u over meer tijd om uw klanten te bedienen, dankzij de digitalisering van de interne processen. Maar hoe kan u er zeker van zijn dat u echt aan de verwachtingen van uw klanten voldoet? Volg deze vier tips:

  • verzamel alle informatie waarover u kan beschikken (dienst-na-verkoop, leveranciers, websiteverkeer, ...) om erachter te komen wat uw klanten willen;
  • bepaal wat u wilt bereiken met technologie, aangezien digitalisering en automatisering samengaan;
  • vertrouw op specialisten om u te begeleiden in het digitaliseringsproces;
  • optimaliseer uw online zichtbaarheid zodat uw klanten en prospecten u snel kunnen vinden als ze op zoek gaan.

Interne digitale organisatie

Veel bedrijven nemen genoegen met de digitalisering van hun klantrelaties. Maar ook de digitalisering van interne processen staat centraal in het transformatieproces, met name om meer tijd vrij te maken voor klantenservice. Met deze drie tips maakt u een grote sprong vooruit:

  • kies een van de vele tools voor de digitalisering van administratie en facturen, waarmee u de kosten en milieu-impact kan verminderen;
  • zet een open klantenplatform op, waardoor u niet langer met meerdere systemen hoeft te jongleren;
  • aarzel niet om contact op te nemen met uw bankier als u een beroepskrediet nodig hebt om de aankoop van informatica, computers, ... te financieren.

Uniformiteit en samenwerking

Het is gemakkelijk om uw focus te verliezen bij de digitalisering van uw onderneming. Om te vermijden dat het op chaos uitdraait, volgt u best de volgende stappen:

  • investeer in cloudoplossingen zoals Dropbox of Microsoft 365, zodat al uw medewerkers op basis van een enkel bestand kunnen werken. Zo voorkomt u dat er verschillende versies opduiken;
  • bepaal voor elke tool (videoconferentie, messaging, ...) een oplossing die gemeenschappelijk is voor het hele bedrijf;
  • verlies nooit uit het oog dat voor buitenstaanders uw bedrijf hetzelfde blijft, ongeacht het gebruikte kanaal.
Nieuws
vanbreda logo 2022.png
Wetswijziging arbeidsongevallen: ook ongevallen van uitzendkrachten opgenomen in de berekening van verzwaarde risico's Lees meer
logo vdl.png
De belastingdruk verlagen als eenmanszaak Lees meer
Heytens: een franchise gericht op op-maat-oplossingen en klanttevredenheid Lees meer
Nobi: Een Vernieuwend Franchiseconcept voor Persoonlijke Groei en Verse Voeding Lees meer
Kevin, succesvol ondernemer met hypotheek.winkel Lees meer
Artion : Expert van de week Lees meer

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

The choice is yours Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.