De grote ontslagronde is onze nieuwe realiteit en mensen willen anders gaan werken. Ze willen hun toekomst in eigen handen hebben, en als gevolg daarvan is de franchise-industrie ingeschakeld voor een betere balans tussen werk en privé.
Ik had de kans om Nick Boury, de gedelegeerd bestuurder van Franchise.be, te spreken over zijn reis als ondernemer in de franchise-industrie.
Franchise.be is een platform waar franchiseconcepten vertegenwoordigd zijn. Ten eerste is het een matchmaking platform waar we de franchisekandidaten matchen met het juiste franchiseconcept dat past bij hun ambitie. Ten tweede dient het platform eveneens om in te lichten over franchising.
Begin 2000 was ik gevestigd in Dubaï. Op dat moment was ik area manager voor de wereldleider in franchiseportalen Franchise.com uit Amerika, en was ik verantwoordelijk voor het Midden-Oosten, India en Pakistan. Hier kwam ik in aanraking met dit type franchiseplatformen en leerde ik over de voordelen en aanbiedingen ervan. Toen ik in België begon met franchiseconsultancy onder FranCorp, had ik daarom altijd in mijn achterhoofd dat er een one-stop-shop moest worden gecreëerd om geschikte franchisekandidaten te vinden, want zo groeien franchises en rendeert het franchise business model.
Voor de creatie van het platform hadden we twee keuzes. Ofwel een nieuw platform vanuit het niets volledig uitwerken of een bestaand platform overnemen. Er was er toen maar één in België en dat was Franchise.be, beheerd door de organisatoren van de franchisebeurzen in België. We spraken met de toenmalige eigenaar van Franchise.be, en we namen het in 2015 over. In dit geval was het voordeel een bestaande klantenportefeuille. Om te beginnen hebben we het platform getransformeerd met meer diensten, matchmaking en educatie. Op dit moment is het platform sterk geëvolueerd en zijn we continu bezig om onze processen te automatiseren en toekomstbestendig te maken.
Ik stuur zowel FranCorp in België als Franchise.be aan. Daarom hebben we intern een toegewijd team. Dat is inclusief twee fulltime medewerkers.
In eerste instantie hebben we onze franchise-expansiemanager verantwoordelijk voor Franchise.be. Hij is de contactpersoon met de franchisegevers om hun groeistrategie te begrijpen en hun bedrijfsontwikkeling te ondersteunen.
Ten tweede hebben we onze franchise matchmaker. Ze screent alle franchisekandidaten en doet de fysieke matchmaking tussen de kandidaten en de franchisegever. Dit zorgt ervoor dat de kandidaat het in zich heeft om een succesvolle franchisenemer te zijn en gematcht wordt aan de juiste franchise.
Ten derde werken we samen met expert freelancers zoals journalisten, webdevelopers, een digitaal marketingbureau, trainingen en grafisch vormgever.
Mijn rol als zaakvoerder is om het team te ondersteunen bij de merkstrategie en de groei van het platform.
We zijn heel transparant over deze vraag. Statistisch gezien heb je veel kandidaten nodig om de juiste te vinden. Over het algemeen heb je wereldwijd, via alle marketingkanalen, 20 leads nodig om één franchisenemer te vinden. Over het algemeen ligt het slagingspercentage bij onze klanten tussen de 5 en 7%. Het betekent niet dat de andere, laten we zeggen 93%, geen gekwalificeerde kandidaten zijn. Alleen zijn deze kandidaten niet de perfecte match voor deze franchiseformule. De criteria zijn dat de kandidaat en de franchisegever dezelfde filosofie en visie voor het concept moeten delen.
Ten eerste hebben we een belangrijke database met onze franchisegeverleden en kandidaten die gratis lid kunnen worden. We nodigen kandidaten uit om hun profiel aan te maken op ons platform om te kijken met welke franchise of concepten zij het beste matchen.
Eveneens communiceren we met de potentiële kandidaten en de ondernemerswereld. We investeren fors in onze marketinginitiatieven. Hiervoor zijn onze inspanningen vooral digitaal omdat ons platform ook digitaal is. We bereiken de meeste van onze leden via social media, SEO & SEA. Zo werken we samen met ons digitale marketingbureau aan onze SEO en organische ranking om nummer 1 te worden van de top 10 resultaten op Google voor franchising-gerelateerde zoekwoorden in België. We investeren ook continu in Google Adwords, Facebook-advertenties en LinkedIn-advertenties.
Daarnaast bieden we verschillende initiatieven aan. Deze omvatten gratis webinars en een gratis startersgids voor kandidaten. We bieden kandidaten twee webinars per week om te leren hoe ze franchisenemer worden, en leggen de juiste stappen uit.
Ik ben tijdens mijn hele carrière altijd zelfstandige ondernemer geweest, waardoor ik de missies kon kiezen waaraan ik wilde werken. Het was voor mij een logische weg om ondernemer te worden, aangezien mijn ouders en het grootste deel van mijn familie ondernemers zijn. Ik leerde al snel dat als je je visie wilt bereiken en uitvoeren, je deze zelf moet initiëren; het is een mentaliteit. Als je geen ouders hebt die ondernemers zijn, is het uit mijn ervaring moeilijker voor mensen om deze ondernemersmentaliteit van nature te hebben.
Nieuwe ideeën komen en gaan. Elke drie maanden organiseren we een strategiesessie van een halve dag. Gedurende deze tijd delen de stakeholders van Franchise.be (medewerkers, externe consultants, digitaal marketingbureau) hun ideeën om ons aanbod van bestaande diensten/producten te optimaliseren. Vervolgens ontwikkelen we initiatieven die we lanceren en stellen we een deadline die iedereen kan respecteren. Door dit elke drie maanden te doen, kunnen we strategieën voor de korte en lange termijn invoeren.
We hebben ons bedrijf zien groeien tijdens de Covid-periode. We ontmoeten kandidaten nu online voordat we ze fysiek zien. Ik denk dat we tien jaar hebben gewonnen in digitaliseringsgesprekken. We zagen in deze tijd een trend dat mensen begonnen na te denken over het feit dat ze misschien ontslagen zouden worden of op de verkeerde positie zaten. Gedurende deze tijd werd er veel onderzoek gedaan naar franchising en mensen realiseerden zich dat een franchiseconcept net zo goed of zelfs beter zou kunnen zijn dan wanneer ze het alleen zouden doen. We sluiten nog steeds persoonlijk deals! Soms moet je elkaar fysiek in de ogen kijken om de persoon voor je te begrijpen met wie je zaken wilt doen.
We hebben geen verandering in het profiel gezien. We hebben drie soorten profielen van mensen die contact met ons opnemen of op zoek zijn naar een franchise of een masterfranchise.
Ten eerste hebben we de mensen die momenteel een baan hebben. Ze zijn niet gelukkig in hun huidige functie en het past niet meer bij wat ze van hun professionele leven verwachten. Daarom kijken ze naar andere mogelijkheden en hebben ze twee keuzes. Zoeken ze een andere baan, of willen ze als zelfstandige werken en beslissen over hun toekomst?
Ten tweede hebben we mensen die al ondernemer zijn in hun eigen bedrijf en die hun bedrijf willen verkopen om iets nieuws te beginnen.
Ten derde, de multi-ondernemers die een bedrijf hebben dat het goed doet en op zoek zijn naar een nieuwe zakelijke mogelijkheid om naast hun andere bedrijf te runnen.
Eerlijk gezegd zijn er veel bevredigende momenten. Onze missie is om geschikte kandidaten te matchen met het juiste franchiseconcept. Dagelijks zien we nieuwe ondernemers starten vanwege onze matchmaking-inspanningen. We zijn heel blij als we van onze kandidaten of leden horen dat ze elkaar hebben leren kennen via Franchise.be, een franchisecontract hebben getekend en een succesvolle ondernemer zijn geworden. Dit zijn onze meest bevredigende momenten omdat we weten dat we bijdragen aan het spectrum van Belgische ondernemers.
Het hangt af van wat voor soort ondernemer je bent of welk type bedrijf je hebt. Maar wat heel belangrijk is, is dat je niet alleen in je bedrijf werkt, maar ook aan je bedrijf. Afhankelijk van de volwassenheid van uw bedrijf, moet u dagelijks of meerdere keren per week komen om na te denken over hoe u het kunt verbeteren.
Bovendien moet u mensen aannemen die beter zijn dan u en die u kunnen helpen uw bedrijf te laten groeien.
We werken vandaag nog steeds met freelancers omdat dit ons flexibiliteit geeft met onze cashflow en toegang heeft tot verschillende vaardigheden die we nodig hebben in ons bedrijf. Zo werken we samen met een marketingstrateeg, maar ook met een digitaal marketingbureau dat beter is in uitvoeren dan strategie. We werken met freelancers, waardoor we zeer flexibel zijn in onze cashflow. Als we het deze maand niet kunnen betalen, wachten we tot volgende maand. We hebben dus een klein team, maar we omringen ons met flexibele freelancers en zo beheren we onze cashflow.
Mijn grootste inspiratie haal ik uit het lezen van boeken over leiderschap en het optimaliseren van uw business en marketing.
Een boek dat mij heeft geïnspireerd is de E Myth van Michael Gerber. Het legt uit hoe een klein bedrijf zichzelf moet structureren, zodat het werkt als een goed geoliede machine, en als de ondernemer een half jaar op reis wil, loopt het bedrijf nog steeds zoals het hoort.
Het boek dat mij het meest heeft geïnspireerd in mijn persoonlijke ontwikkeling is The Miracle Morning van Hal Elrod. Het spreekt over de leider zijn van je innerlijke wereld, van je persoonlijke wezen. Om ondernemer te zijn of de beste versie van jezelf te zijn, zegt het dat je in jezelf moet investeren, visualiseren; je moet sporten; je moet wakker worden voor de rest van de wereld; het is op persoonlijk niveau.
Artikel van Sabrina Polakoff, Make My Day Group
https://makemyday-group.com/2022/02/14/5-minutes-of-inspiration-with-nick-boury-franchise/
Reageren