Tweedehands, een echte kans voor de retail

Vandaag de dag trekken tweedehands goederen een groeiend, jong, snugger en bewust cliënteel aan.

Vandaag hebben we het over een trend (nog één!) gestimuleerd door de covid-crisis: de opkomst van tweedehands. Vandaag de dag trekken tweedehands goederen een groeiend, jong, snugger en bewust cliënteel aan. Ook de retail is erg geïnteresseerd, en terecht, want tweedehands moet niet worden beschouwd als een bedreiging voor de retail, maar als een kans.

De groeiende populariteit van tweedehands werd in oktober 2020 bevestigd door een gezamenlijke (Belgische) studie van bpost en Gondola. Volgens deze studie is de tweedehandsmarkt in één jaar tijd 25 keer sneller gegroeid dan de klassieke retail. Een verbluffend cijfer.

ECOLOGIE EN BESPAREN, DE WINNENDE TANDEM

Uit de studie van bpost/Gondola komen twee belangrijke redenen naar voren waarom mensen steeds vaker tweedehands kopen :

  • ecologie (omwille van duurzame consumptie): 77,2 %
  • besparen (omwille van de koopjes): 76,3 %

Een andere bevinding is dat tweedehands kopen vooral populair is bij jonge mensen (onder de 35). Deze trend (net zoals bijvoorbeeld vegetarisme) sluit aan bij een algemeen meer milieu- en ecologisch bewuste mentaliteit bij jongeren. Volgens ons gaat het hier niet om een tijdelijke trend, maar om een trend die door jongeren wordt aangezwengeld en zich tot steeds meer sectoren van de bevolking uitbreidt. Kortom, een trend waarmee rekening moet worden gehouden in de retailstrategieën van morgen.

VERTROUWEN, EEN BELANGRIJKE FACTOR

Wat deze winkels tot een succes maakt is de fundamentele verandering van het imago van tweedehandsgoederen. Het feit dat zij het exclusieve domein van de sociale economie hebben verlaten, heeft het kopen van tweedehandsgoederen minder ingewikkeld gemaakt en nieuwe perspectieven geopend. Wij zijn ervan overtuigd dat er nu kansen zijn in alle segmenten van de markt.

Volgens de studie van bpost/Gondola zijn de types tweedehands aangekochte producten bovendien heel divers. De meest populaire zijn :

  • CD’s en DVD’s (24,4%)
  • Artikelen voor baby’s en kinderen (23,2%)
  • Speelgoed (22,8%)
  • kleding(19,9%)

Ook daar wijst dit dus op verschillende mogelijkheden, op voorwaarde dat je het vertrouwen van de mensen wint. De belangrijkste reden waarom consumenten geen tweedehands kopen is immers het gebrek aan vertrouwen in de kwaliteit van het product.

GEMENGDE FUNCTIES IN DE TWEEDEHANDS DETAILHANDEL

Waarom zouden we moeten geloven in een bloeiende toekomst voor de fysieke tweedehands retail wanneer we weten dat deze al concurrentie heeft van online platforms, net zoals de «normale» retail? Ons antwoord is hetzelfde als voor de normale retail.

Wij pleiten al lang voor een andere aanpak van de retail. Een deel van deze aanpak bestaat erin te focussen op de fygitalisering van winkels, en een deel ervan bestaat erin in fysieke winkels een unieke ervaring aan te bieden die online niet kan worden gereproduceerd. Wij geloven daarom in gemengde winkelruimtes.

FRANCHISE FORMULES GESPECIALISEERD IN TWEEDEHANDS

Op Franchise.be vindt u alvast enkele specialisten terug.  Indien ook u interesse toont in het ondernemerschap in tweedehands, nodigen wij u uit om contact te nemen met de volgende formules:

- Easy Cash - everso

- Happy Cash

- Happy Troc


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis