Gecon

Starbucks wil inzetten op Drive-Thru concept

Het "Thirth Place" DNA van Starbucks, waar het een koffie-imperium op heeft gebouwd, is niet aan het verdwijnen, volgens QSR magazine. Toch is dit een voorbeeld van hoe de klantervaring is veranderd onder een COVID-19 paraplu. Starbucks' Operationeel Directeur Roz Brewer, die eind februari vertrekt om CEO van Walgreens te worden, gaf eerder in de week een voorsmaakje op het "laatste stuk" van de inspanningen van het bedrijf om de toegankelijkheid te vergroten ter voorbereiding op een post-coronavirus wereld. Drive-Thru winkels van Starbucks waren namelijk goed voor meer dan de helft van de netto-omzet van het bedrijf in het eerste kwartaal.

Starbucks Drive-Thru concept van de toekomst

Brewer noemde het "het Drive-Thru concept van de toekomst", dat lijkt op andere modellen die de grootste spelers van de sector de afgelopen maanden hebben gedeeld, van McDonalds tot Burger King tot KFC. Maar nog opvallender in het geval van Starbucks, gezien zijn geschiedenis als een concept dat zowel een bijeenkomst als een koffie serveert. "En dat zijn dingen zoals Drive-Thru winkels die geen zitplaatsen hebben, zeer kleine eenheden, de side-by-side Drive-Thru die we naar de klanten brengen," zei Brewer tijdens een conference call. "Dus we hebben veel werk op dit gebied om het volledige potentieel voor Drive-Thru te ontsluiten."

Voordelen dankzij COVID-19

De huidige realiteit voor Starbucks, als je werk-thuis en COVID's afbraak van de dagelijkse routines meerekent, is dat het bezoek van het bedrijf is geëvolueerd van een halte op weg naar een bestemming tot een bestemming die het waard is om voor weg te gaan, zei CEO Kevin Johnson.

In deze verschuiving heeft Starbucks de afgelopen meer dan 10 ‘door pandemieën geteisterde’ maanden besteed aan het uitbreiden van het digitale bereik, het mogelijk maken van afhalen aan de straatkant, het bevorderen van bezorging en, het allerbelangrijkste, het verhogen van de doorvoer in de Drive-Thru.

"Deze resultaten geven ons het vertrouwen dat onze gerichte initiatieven om capaciteit vrij te maken en de klantervaring in onze Drive-Thru locaties te verbeteren, ons bedrijf weer op gang brengen en tegelijkertijd onze basis voor toekomstige groei versterken", aldus Johnson.

Binnenkort ook Drive-Thru Starbucks in België?

Dat Starbucks meer wil inzetten op Drive-Thru filialen is niet enkel opgemerkt in Amerika, in november van vorig jaar kondigde het filiaal namelijk al aan om ook twee Drive-Thru’s te openen in Zuid-Holland dit voorjaar. Dit geeft ons het vooruitzicht dat Starbucks Drive-Thru’s ook in België een mogelijkheid zouden kunnen zijn in de toekomst, maar daar is nog niets over geconfirmeerd vanuit het bedrijf.

Belgische Drive-Thru concepten?

Hier zijn lessen uit te trekken voor vele Belgische concepten, vermeld Nick Boury, senior Franchise consultant van FranCorp Belgium. De veranderende gewoontes van de pendelaars zorgt voor opportuniteiten in deze richting. Dit zowel voor nieuwe concepten als voor bestaande concepten die een bijkomend business model of omzet hiermee kunnen genereren. Let wel, dit kan enkel maar slagen als het Drive-Thru concept grondig wordt bestudeerd alvorens gestroomlijnd de klanten te bedienen met even kwaliteitsvolle producten. De laatste maanden heeft ons door delivery en take-away daar veel over bijgeleerd, besluit Boury.


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis