ixina - Juni 2022

Retail Partners Colruyt Group herbekijkt opleidings- en coachingsaanbod voor Zelfstandig ondernemers van Spar Colruyt Group: succesvolle verandering

Retail Partners Colruyt Group (RPCG) is licentiehouder van de Spar-formule in België en werkt intens samen met de zelfstandige Spar-ondernemers. De organisatie verzorgt naast toelevering en assortimentsbeheer ook het commerciële beleid, van prijszetting en promobeleid tot marketing en verkoopondersteuning.

RPCG heeft een uniek overlegmodel, in partnership met de verkozen ondernemersdelegatie. Samen geven zij vorm aan winkeluitstraling, assortiment, commerciële focus en de toekomst van Spar Colruyt Group. RPCG levert ook verse producten en kruidenierswaren aan zelfstandige winkeliers van Alvo en aan vrije klanten.

Verdere inzet op opleiding en persoonlijke ontwikkeling

Samen de consument elke dag charmeren met liefde voor lekker eten in onze sympathieke buurtsupermarkt, dat is wat Spar Colruyt Group wil doen. De zelfstandige ondernemers en hun winkelmedewerkers zorgen elke dag voor het warm, persoonlijk en hartelijk contact dat vele consumenten zo waarderen en waarvoor ze net voor Spar Colruyt Group kiezen. Om hier volop op in te zetten bouwde Retail Partners Colruyt Group enkele inzichten op die ze graag delen met de ondernemers. Het zit immers in het DNA van Colruyt Group om in te zetten op opleiding en persoonlijke ontwikkeling van medewerkers.

Om de ondernemers te ondersteunen in het persoonlijk benaderen van klanten, maar ook om de medewerkers toe te laten in een veilige en aangename omgeving te werken, werd het opleidings-en coachingsaanbod bij RPCG grondig herbekeken en gestructureerd met gebruiksvriendelijke hulpmiddelen op maat van de sympathieke Spar-buurtsupermarkt.

De vroegere dienst ‘Begeleiding & Opleiding’ van RPCG werd hervormd naar ‘Service Center People’. Het team bestaat sinds anderhalf jaar uit drie Learning & Development Coördinatoren en drie Learning & Development Coaches die het opleidings-en coachingsaanbod verzorgen.

Learning & Development (L&D) Coördinatoren en Coaches begeleiden ondernemers

De L&D Coördinatoren begeleiden voornamelijk nieuwe ondernemers op vlak van ‘people’ bij het openen van een nieuwe winkel (personeelsvooruitzichten, rekrutering en selectie, zorgen voor stageplaatsen) én ondersteunen van winkels in verandering (bij een remodeling of overname).

De L&D coaches spelen in op het sterker maken van ondernemers als leidinggevenden waaronder bijvoorbeeld het begeleiden van 1/1 gesprekken met hun medewerkers, het ondersteunen van de ondernemer in zijn communicatie naar de medewerkers, hen helpen bij de integratie van nieuwe medewerkers of een opleiding time management op maat. Daarnaast ligt de focus ook op het sterker maken van de ondernemer en zijn team op het vlak van klantgerichtheid. Hiervoor worden verschillende oplossingen aangeboden, bv. een traject ‘klantgerichtheid’ of een opleiding omgaan met verbale agressie.

De L&D collega’s werken steeds op maat van elke winkel en hebben de nodige kennis over het reilen en zeilen van een winkel van Spar Colruyt Group. Bovendien zijn deze diensten vandaag nog gratis, ze zitten vervat in de totaalaanpak van onze franchise. Momenteel zijn ze in een 100tal winkels van Spar Colruyt Group aan de slag. De eerste reacties van ondernemers over het vernieuwde aanbod en aanpak zijn positief en ook de eerste resultaten zijn duidelijk zichtbaar in de winkel.

Enkele Facts & Figures

- Er zijn zo ongeveer 40 trajecten rond klantgerichtheid lopende in de winkels
- Er gingen al
24 ZO’s in gesprek met hun medewerkers dankzij de L&D coach
- Er zijn
30 KZO’s in opleiding gestuurd bij collega-ondernemers
- Er werden al 31 vacatures uitgeschreven
waarbij onze collega’s de ZO’s ondersteunden

Enkele testimonials

L&D Coach en L&D Coördinator

  • Suzy Descamps, L&D Coach vertelt: « Als L&D Coach is mijn job zeer gevarieerd en wordt die verrijkt door de menselijke relaties tijdens persoonlijke gesprekken of groepsworkshops. Menselijke biodiversiteit is een must! Het einddoel is altijd de tevredenheid van onze klanten en het welzijn op het werk van onze zelfstandige ondernemers en hun teams. In deze sociale realiteit waarin het steeds moeilijker wordt gemotiveerd en bekwaam personeel te vinden, is het van belang kwaliteitsrelaties tussen ondernemers en hun werknemers te creëren en in stand te houden. In onze Service Center People bieden wij diensten aan die aangepast zijn aan de verschillende structuren en de beschikbare tijd. Deze diensten zijn geïnspireerd op het opleidingsaanbod van de Colruyt Group Academy en op alle inspiratiebronnen die een goed samenleven, een gezonde en doeltreffende communicatie, een constructieve en positieve groepsdynamiek ondersteunen, ... Wij zijn ervan overtuigd dat we door de collectieve intelligentie binnen teams te koesteren, het verschil kunnen maken in deze wereld waar de concurrentie steeds heviger wordt. Zoals het Afrikaanse spreekwoord zegt: "Alleen gaan we sneller, samen komen we verder".
  • Marc Vanderlinden, L&D Coordinator, vertelt: “Ons aanbod aan dienstverlening is zeer uitgebreid en gevarieerd. Iedere dag is anders en elke opdracht weer verschillend. Begeleiding op niveau van kant people (mensen) bij overnames, remodellings en nieuwe winkels. Spar Colruyt Group-supermarkten zijn telkens weer, verschillende variaties op één thema. Dat maakt onze ondersteuning, inspirerend, boeiend, leerrijk en ja ook kleurrijk. De begeleiding van zelfstandige spar ondernemers en hun medewerkers, is werken met mensen. Mensen met steeds weer andere wensen, aanpak en behoeften, kortom, "de universiteit van het leven". Boeiender en belangrijker, dat bestaat niet.”

Quote van tevreden Zelfstandig Ondernemers

  • Patrick uit Spar Dadizele: “ik ben heel tevreden over wat Charlotte, onze L&D coach, voor ons heeft betekend. Haar aanpak zorgde snel voor resultaat. Klantgerichtheid leeft nu echt tussen mijn medewerkers, dat voel ik.”

  • Julien uit Spar Grivegnéé: “Dankzij de ondersteuning van Suzy heb ik een andere kijk gekregen op de samenwerking met mijn personeel. Indien nodig zet ik even een stapje terug op opnieuw met een heldere en objectieve blik naar mijn medewerkers te kunnen kijken. Ik wil Suzy graag bedanken voor haar steun. Dankzij haar ervaring weet ze me steeds de nodige kennis en handvaten aan te reiken. Zo heb ik geleerd om individuele gesprekken met mijn medewerkers te houden. Deze 1-op-1-gesprekken bieden mij en mijn personeel de kans om beter naar elkaar te luisteren en elkaar beter te begrijpen. De spanningen in het team hierdoor verminderd en er heerst een betere dynamiek.

  • Céline van Spar Eke vult aan: "Ik heb veel gehad aan dit coachingstraject. Erover praten heeft mij geholpen om helder te zien waar mijn grootste struikelpunten lagen, en intussen heb ik meer structuur." "Doordat de L&D-coaches in veel winkels komen, kunnen zij uitleg geven op winkelniveau. Door de snelle opvolging blijft het probleem ook niet aanslepen. Ik ben heel tevreden."

  • Thomas (leidinggevende Spar Ieper) volgde een opleidingstraject op maat om zich helemaal te integreren in zijn werkomgeving: "De inloopperiode was uitzonderlijk kort maar via L&D-coördinator Marc leerde ik de juiste mensen kennen en kreeg ik de nodige informatie. Aan de hand van een profielanalyse kon Service Center People een coaching op maat verlenen, dat vond ik heel sterk. Ik had de nood om het concept van Spar te leren kennen: de procedures, de kassa, wie is wie, enzovoort. Marc heeft voor mij een stageplan in elkaar geknutseld waar al mijn noden aan bod kwamen, rekening houdend met mijn agenda."  "Telkens was er follow-up van de opleiding en kreeg ik feedback van Service Center People. Ik vond dit heel professioneel. Mijn verwachtingen werd overtroffen en ik voelde me door de gehanteerde aanpak heel welkom bij Spar. Hoe de reacties van mijn medewerkers zelf waren? De grote meerwaarde zit hem in het feit dat er handvaten worden gegeven én dat we ons leerden opstellen in de plaats van de klant. We nemen verbale agressie minder persoonlijk, kunnen er onderling over praten en durven grenzen te stellen. Het was echt top!"

Over RPCG

Retail Partners Colruyt Group is licentiehouder van de Spar-formule in België en werkt intens samen met de zelfstandige Spar-ondernemers. De organisatie verzorgt naast toelevering en assortimentsbeheer ook het commerciële beleid, van prijszetting en promobeleid tot marketing en verkoopondersteuning. RPCG heeft een uniek overlegmodel, in partnership met de verkozen ondernemersdelegatie. Samen geven zij vorm aan winkeluitstraling, assortiment, commerciële focus en de toekomst van Spar Colruyt Group. RPCG levert ook verse producten en kruidenierswaren aan zelfstandige winkeliers van Alvo en aan vrije klanten.

Over Spar Colruyt Group

Spar Colruyt Group is de gezellige buurtsupermarkt voor alle dagelijkse boodschappen en biedt een sterk assortiment verse producten, persoonlijke service en scherpe prijzen. Met hun vakmanschap en lokale specialiteiten leggen de zelfstandige ondernemers eigen accenten. Spar inspireert met het gratis magazine KOOK en staat bekend voor de wekelijkse Top Deals met 50% korting. De meeste winkels zijn open op zondag(ochtend). Spar werd in 1932 in Nederland opgericht als eerste samenwerkingsverband van zelfstandige winkeliers. Met ruim 13.300 aangesloten winkels in 48 landen is Spar International vandaag de voedingsdistributeur met de meeste winkels ter wereld.

  • 211 winkels, waarvan 169 in de formule Spar Colruyt Group

  • 350-1.800 m2 gemiddelde winkeloppervlakte


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis