Nederland als uitschieter

In 2020 behaalden de Spar-winkeliers samen een omzet van 39,8 miljard euro, een groei van 7,4%. De organisatie reageerde veerkrachtig op de grote uitdagingen tijdens de COVID-19 pandemie, stelt CEO Tobias Wasmuht. Hij schrijft het succes toe aan “de collectieve kracht van de Spar-organisatie wereldwijd, de concurrentievoordelen van de multiformaatstrategie van Spar en de cruciale rol van de onafhankelijke detailhandel in samenlevingen en gemeenschappen over de hele wereld."

In West-Europa bedroeg de omzetgroei zelfs een uitzonderlijke 12%, met als uitschieters Nederland (+23,5%) en Oostenrijk (+16%). Verder is de keten ook actief in Centraal en Oost-Europa (+8,9%), in Afrika en het Midden-Oosten (+2,8%) en in Azië (+1,5%). Spar telde eind 2020 wel 13.501 winkels in 48 landen. Het merk blijft nog uitbreiden: vorig jaar ging de organisatie van start in Ghana, waar intussen tien winkels werden geopend.

De groei van Spar is niet enkel te verklaren door de sterke positie van buurtwinkels tijdens de coronacrisis: de organisatie doet het immers al jaren erg goed. Tussen 2016 en 2020 nam de omzet toe met 24,54% en groeide het aantal winkels met 956. Als vrijwillig samenwerkingsverband tussen zelfstandige voedingshandelaars bekleedt Spar een vrij unieke positie in de wereldwijde retailsector.

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

The choice is yours Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.