Ondanks twee opeenvolgende verlieslatende jaren bij Petserco, de financiële holding boven het bedrijf, wil Tom&Co stevig uitbreiden. De dierenspecialist kondigde onlangs een kapitaalsverhoging aan van 6 miljoen euro en ziet vooral mogelijkheden om nieuwe winkels te openen in Vlaanderen, waar het vandaag iets minder aanwezig is. Het telt in België zo’n 140 winkels, daar moeten er binnen vijf jaar 70 bijkomen. “Het verlies van de voorbije jaren is voornamelijk toe te schrijven aan de afschrijving van de goodwill die werd geboekt bij de intrede van Verlinvest (het investeringsvehikel van de familie de Spoelberch, n.v.d.r.)”, zegt CEO Jean Richard de Latour. “Het is een afschrijving die loopt over vijf jaar en die we over de komende jaren gaan verderzetten, maar het raakt niet aan onze financiële gezondheid. We doen het goed en onze aandeelhouders hebben groeiplannen. We willen naar plaatsen gaan waar we nog niet zijn. Daarom hebben we ook meer compacte winkels geopend vanaf het begin van dit jaar. We willen prioritair ontwikkelen in Vlaanderen en in grote steden en agglomeraties. We weten dat daar plaats is. We gaan ook verder in Wallonië, maar daar zijn we al sterk aanwezig.”

4 miljoen katten en honden

De ambities van de keten hebben alles te maken met het groeipotentieel voor de markt van dierenvoeding en -verzorging in België. “De Belgische petcaremarkt is goed voor 1,4 miljard euro in waarde”, vervolgt hij. “In 2024 hadden 58% van de gezinnen een huisdier, dat zit ongeveer op hetzelfde niveau als in Frankrijk, waar het 61% bedraagt. Er zijn in België op die manier ongeveer 2,5 miljoen katten en 1,5 miljoen honden. Daarrond is een heel industrieel weefsel ontstaan, bestaand uit Belgische ondernemingen, kmo’s en fabrikanten in België en Frankrijk. In België komen er daardoor heel snel innovaties op de markt. Dat voedt de groei. Het is geen toeval dat er in België als een van de eerste een markt gekomen is gespecialiseerd in dierenproducten. De groeiprojecties die we zien op de markt, als we spreken met leveranciers en mensen in de markt? Een groei van 2 à 4% per jaar in de komende vijf jaar.”

Sommige segmenten van de markt groeien sneller dan andere, geeft Richard de Latour aan: “De markt voor kattenproducten groeit sneller dan de rest van de markt. We zien ook een snellere evolutie bij kleine hondjes. Als we naar productcategorieën kijken, zien we een stevige groei bij premium, superpremium en gespecialiseerde producten (dierenartsen). Ongeveer 80% van brokken voor katten zit in dat segment, bij honden is het zelfs 90%. Klanten zijn zich steeds bewuster van wat ze kopen voor hun huisdier: ze kijken veel naar de samenstelling van de brokken, van voeding in het algemeen. Ze informeren zich, praten erover met een dierenarts, met onze medewerkers. Er is ook een groot groeipotentieel voor alles wat te maken heeft met zorg. In Nederland en België hebben we daarvoor PharmaPets, in Frankrijk Vetostore. We hebben ook samen met dierenartsen het merk Purviso ontwikkeld.”

Vernieuwde winkels aan het uitrollen

Waar er groeimogelijkheden zijn, is er ook scherpe concurrentie. In ons land concurreert Tom&Co met het Duitse Fressnapf, bij ons bekend onder de naam Maxi Zoo. Fressnapf is met 2.600 winkels in 10 landen en meer dan 4 miljard euro omzet de grootste dierenwinkelketen van Europa. Tom&Co is naar eigen zeggen marktleider in België en wil zich inspannen om die positie vast te houden. Eén element daarbij is het investeren in en herinrichten van winkels, waarmee het nu al begonnen is. “We hebben de verlichting veranderd, het parcours veranderd, afdelingen meer zichtbaar en helder gemaakt. We denken dat we de volgende twee jaar 50 à 60 winkels kunnen aanpassen. We hebben veel diensten in onze winkels, meer één is uniek: de dogwash, een wasstation voor honden. Het is iets dat onze klanten doet terugkeren. We voorzien het bij elke herinrichting. De vernieuwde winkels zorgen voor vollere winkelmandjes, de omzet gaat de hoogte in”, aldus de topman.

Nieuwe merkcampagne, nieuwe tone of voice

Tom&Co heeft vandaag al veel naamsbekendheid, maar wil die nog verder uitdiepen, zegt Richard de Latour.  “We willen meer spreken over het merk Tom&Co”, verduidelijkt hij. “Onze naam is al heel gekend, we zijn ‘top of mind’ in België, maar we willen een andere toon aanslaan, met de bedoeling een cliënteel aan te spreken dat niet per se naar winkels gaat. Mensen die ons kennen, maar meer van toen ze kleiner waren. Jongeren die veel boodschappen online doen. We willen ze overtuigen om bij ons hun aankopen te doen. Ze zijn doorgaans goed geïnformeerd en besteden veel aandacht aan hun dieren. Jonge koppels halen meer een huisdier in huis voor ze aan kinderen beginnen. We lanceren een merkcampagne in juni, gebaseerd op een nieuw merkplatform, verjongd, digitaal en met meer emotie.”

Tom&Co is vandaag al stevig aanwezig op de Belgische markt, maar heeft ook winkels in Frankrijk en Luxemburg. “We zien in Frankrijk een groot potentieel”, aldus onze gesprekspartner. “We hebben er 70 winkels en zien mogelijkheden om te groeien. Hetzelfde geldt op veel kleinere schaal voor Luxemburg, waar we twee winkels hebben. We gaan ons op die twee landen focussen. In Nederland zijn we online aanwezig, daar hebben we een omzet van iets minder dan 10 miljoen euro. We leren er heel veel mee, maar momenteel houden we het daar online. E-commerce is een heel belangrijk kanaal voor ons. Op groepsniveau is het momenteel goed voor 15% van onze omzet. Tegen het eind van dit jaar moet dat stijgen naar 20%, op termijn zien we mogelijkheid om dat te verdubbelen. Het laat ons toe om klanten te bereiken die we vroeger niet bereikten. Met de overname van PharmaPets en Vetostore hebben we het aanbod in speciale, vrij technische dierenvoeding goed ontwikkeld.”

Voor Jean Richard de Latour is de sector nog vrij nieuw. Hij is nog maar sinds september vorig jaar CEO van Tom&Co. Hij nam het over van Thierry le Grelle. Richard de Latour was niet alleen CEO van Carrefour Roemenië, maar werkte ook in het wereldwijde verkoopteam van de groep en was hypermarket operations director bij Carrefour Frankrijk en hoofd van Carrefour Links. “Ik heb 11 jaar voor Carrefour gewerkt. Het is een heel andere sector, met een groot potentieel en groeimogelijkheden die je elders in de retail of FMCG niet hebt. Consumenten hebben een emotionele band met hun huisdieren, dat maakt het ook heel interessant”, besluit hij. 

We hebben uw goedkeuring nodig Wij houden van cookies. Deze cookies zijn nodig om uw ervaring nog persoonlijker te maken. Ze slaan geen persoonsgegevens op. Vindt u dit Ok?