'Momenten van geluk creëren voor iedereen' is de missie die CEO Philippe de Selliers bij elke gelegenheid herhaalt. Voor hem is geluk essentieel voor succes. En die visie reikt verder dan enkel de consument: ‘Vanaf de eerste ontdekking van het merk tot het winkelbezoek en de degustatie kunnen we klanten enkel geluksmomenten bezorgen als alle schakels in onze keten doordrongen zijn van dit geluk.'
Die schakels zijn volgens de Selliers de franchisenemers, die hij ‘s ochtends met de glimlach hun winkel ziet openen; maar ook de cacaobonenplukkers, aan wie Leonidas fatsoenlijke arbeidsomstandigheden garandeert; en natuurlijk de eigen teams, zonder wier dagelijkse motivatie het bedrijfsproject zou vastlopen.
Dat engagement blijkt uit de nakende verhuizing van Anderlecht naar Nijvel: geen enkele medewerker heeft afgehaakt. ‘Toen ik in 2017 aantrad, merkte ik al snel de passie op die in elke collega huist,’ vertelt De Selliers. Hij greep die gehechtheid en het erfgoed van ruim een eeuw aan om, na moeilijke jaren, opnieuw een sterk en vernieuwend merk op te bouwen.
Commerciële strategie
In enkele jaren tijd steeg de omzet en verdrievoudigde de EBITDA, het resultaat van een commerciële strategie op meerdere niveaus. Allereerst een zorgvuldige herontwikkeling van de winkels in België en de buurlanden, evenals nieuwe internationale ambities. Leonidas telt momenteel 1.200 verkooppunten wereldwijd. Dit genereert aanzienlijke volumes, verlaagt de vaste kosten en biedt premium lekkernijen aan een breed publiek, van Tervuren tot Tokio.
Leonidas besteedt bijzondere aandacht aan de selectie en ondersteuning van zijn franchisepartners. Elke winkelopening is gebaseerd op een solide businessplan. De prestaties worden nauwlettend gevolgd, vooral tijdens de eerste drie boekjaren. 'Een paar jaar geleden moesten we zeer moeilijke keuzes maken en afscheid nemen van franchisenemers die niet langer in lijn waren met onze waarden of richtlijnen', vervolgt de CEO. 'We hebben tegelijkertijd 300 winkels gesloten en geopend. Vandaag vernieuwen we de klantervaring met nieuwe winkelconcepten.'
Kwaliteitseis
Leonidas zorgt ervoor dat zijn status als Belgische chocolatier, synoniem voor kwaliteit over de hele wereld, nooit in het gedrang komt. Het bedrijf weigert zijn chocolade in te vriezen, gebruik te maken van de grote distributie en concessies te doen aan de intrinsieke kwaliteit van de ingrediënten die het gebruikt. Over recepten kun je discussiëren—elke pralinemaker heeft de zijne,’ aldus de Selliers. ‘Maar op punten als 100 procent pure cacaoboter blijven we compromisloos.'
De CEO kijkt er ook naar uit om het productassortiment aanzienlijk uit te breiden, zodra de nieuwe productielijnen in Nijvel operationeel zijn.
Verantwoordelijkheid op alle niveaus
De CEO ziet de prestaties als uitvloeisel van een managementcultuur die ruimte biedt voor dialoog en gedeelde verantwoordelijkheid. 'Ook al is de directie zeer betrokken, we willen geen directie die alles beslist. Onze managers vervullen een cruciale rol in het vertalen van de verwachtingen, en ze luisteren ook naar de frontlinie.'
Volgens de Selliers is, naast het definiëren van de strategie, de cruciale verantwoordelijkheid van een leider het aantrekken, ontwikkelen en behouden van de meest getalenteerde en complementaire profielen.
‘Leonidas koppelt een coherente visie aan een eensgezind leiderschap,’ bevestigt Pierre Poncelet, Partner Strategy & Performance bij Deloitte Private.' Waarden als teamgeest, verantwoordelijkheid, respect en passie doordringen de hele organisatie, met een heldere koers als gevolg.'
Puzzelstukjes vallen op hun plaats
Strategie en innovatie, talentmanagement, duurzame financiële prestaties: Leonidas presenteert sterke argumenten in elk van de pijlers die door het Best Managed Companies programma worden gewaardeerd. ‘De deelname heeft ons geholpen te verwoorden wat we al deden en duidelijker te maken waaruit onze waardecreatie bestaat’, benadrukt de Selliers. ‘Het is alsof we de stukjes van een puzzel hadden en nu het geheel zien ontstaan.’
Het programma stimuleerde ook een strakkere structuur rond duurzaamheid: zonnepanelen op de nieuwe gebouwen, elektrificatie van het wagenpark en verantwoorde inkoop van cacao vormen daar concrete uitwerkingen van.
'Het familieaandeelhouderschap van Leonidas garandeert een strategische langetermijnvisie', merkt Poncelet op. Geconfronteerd met de energiecrisis en de stijgende cacaoprijzen, verkoos Leonidas beperkte en beheerste tariefaanpassingen boven een onmiddellijke overdracht van alle extra kosten. Geluk, zo klinkt het, is ook de juiste prijs.