Met name door de impact van de commerciële strategische aanpassing in het tweede kwartaal heeft Jumbo in de eerste helft van 2025 een concernomzet van € 5,8 miljard behaald. Dat is een stijging van 3,7% ten opzichte van de vergelijkbare omzet in 2024. Op dit moment bedraagt het marktaandeel 20,1 %. De eerste resultaten van vernieuwde focus in het tweede kwartaal zijn ook zichtbaar in klanttevredenheid, zo blijkt uit de stijging van het NPS cijfer* met 7%. De omzet van Jumbo in België blijft verder groeien met circa 25% ten opzichte van de omzet in het eerste halfjaar van 2024.

Klanten terugwinnen, behouden en binden

Jumbo richt zich met volle aandacht op waar zij groot mee is geworden en waar zij uniek in is: de combinatie van elke dag lage prijzen (EDLP), een kwalitatief goed assortiment en service met een glimlach. Klanten kunnen daarbij nog altijd vertrouwen op de 7 Zekerheden. De EDLP-strategie waarmee Jumbo haar klanten geruststelt, is aangevuld met continu tijdelijke scherpe aanbiedingen. Dat zien klanten terug in de winkels via nieuw ingerichte schappen, opvallende communicatie én de service van de winkelmedewerkers.

Tom Heidman, CEO a.i. bij Jumbo, licht toe: “Sinds begin 2025 werkt Jumbo vanuit een sterk opgebouwde basis aan een nieuwe groeifase. Het doel is klanten terugwinnen, nieuwe klanten aantrekken en bestaande klanten blijven verrassen. Het optimaal ondersteunen van de winkels en collega’s staat hierbij centraal. We houden koers en we zijn blij dat de eerste successen zichtbaar zijn, met als belangrijk resultaat een toename van het aantal klanten én een verhoogde klanttevredenheid. Dit geeft vertrouwen om de ingezette koers met volle kracht voort te zetten.”

Peter van Erp, CFO van Jumbo, vult aan: "We investeren gericht in prijs, assortiment en service. Dat merken onze klanten en zien we dan ook terug in onze omzetgroei en het marktaandeel. Met onze focus op prijzen hebben we binnen meerdere productcategorieën de prijsafstand ten opzichte van andere supermarktketens vergroot. Kostenbesparing door slimmer in te kopen en onze organisatie te vereenvoudigen, maakt dit mogelijk en daar blijven we dan ook op inzetten. Daarnaast is de beschikbaarheid van ons assortiment verbeterd ten opzichte van vorig jaar, ondanks de uitdagende inkoopomstandigheden.”

Meer winkels en innovatie

Jumbo blijft groeien in aantal winkels. Dit jaar zijn meerdere nieuwe winkels geopend, waaronder in Maasbracht, Weert, Rosmalen en drie winkels in België. Ook is onlangs de dertiende Jumbo Foodmarkt geopend in Echt (NL) geopend die gekenmerkt wordt door winkelinnovatie. Met de groei van het aantal Jumbo Foodmarkten blijft Jumbo investeren in deze unieke formule. In totaal heeft Jumbo nu 731 winkels in Nederland en België.

Productinnovatie en kwaliteit bekroond

Tom Heidman is enthousiast over de aandacht voor het Jumbo-assortiment en productinnovaties: ”Een ruim assortiment aan lekkere, betaalbare producten van topkwaliteit staat bij ons voorop, met een focus op productinnovatie. Zo hebben we in het afgelopen halfjaar nog meer aandacht besteed aan het assortiment van gemaksproducten zoals verspakketten, maaltijdpakketten en verse soepen. We zien dat klanten dat écht herkennen en daarvoor naar Jumbo komen.”

Innovatie bij Jumbo wordt gecombineerd met ontwikkelingen in duurzaamheid. Zo is het nieuwe foodmerk Jumbo’s uitgebreid met nieuwe producten, waaronder een compleet nieuwe Jumbo’s chocoladerepenlijn met Tony’s Open Chain certificering. Verder is Jumbo’s verrijkt met een reeks vleesvervangers met unieke recepten en nieuwe varianten, en met ‘Smaakmakers’, om groenten eenvoudig en lekker op smaak te brengen. Binnen de keten van verse producten kijkt Jumbo nadrukkelijk naar assortiment van dichtbij. Via het onlangs gelanceerde platform ‘(H)eerlijk van Dichtbij’ deelt Jumbo achtergrondverhalen van lokale boeren en telers, inspiratie en recepten.

De kwaliteit van Jumbo’s huismerkproducten wordt regelmatig bekroond. Zo is Jumbo in februari door het consumenten tv-programma Kassa uitgeroepen tot de goedkoopste landelijke servicesupermarkt. Het onderzoek toonde aan dat in Nederland consumenten bij Jumbo, voor een gemiddeld mandje boodschappen, goedkoper uit zijn dan bij andere servicesupermarkten met een vergelijkbaar aanbod.

In België kreeg Jumbo het cijfer 8,2 in het YouGov Winterrapport 2024. Dit leverde twee prijzen op: Top Regional Retailer en Most Growing Retailer.

Jumbo België blijft groeien

Met Pasen heeft Jumbo België de symbolische grens van 10 miljoen euro omzet in één week behaald. De positieve groei van de eerste Jumbo Foodmarkt in België (Gent) valt hierbij op. Jumbo breidt ook in België haar winkelbestand steeds verder uit. In januari opende de supermarktketen een gloednieuwe winkel in Boom, daarna werd in Tienen de eerste winkel in Vlaams-Brabant geopend en gisteren opende Jumbo in Genk de veertigste winkel.

Vooruitblik tweede helft 2025

Jumbo kijkt met vertrouwen naar de rest van het jaar. De supermarktketen blijft, samen met haar ondernemers en alle medewerkers, de schouders zetten onder het verder uitrollen van de commerciële strategie. Om nog relevanter voor haar klanten te zijn, gaat Jumbo per winkelgebied het assortiment en nieuwe winkelconcepten nog beter aansluiten op de lokale klantwensen.

In België blijft Jumbo het komende halfjaar uitbreiden en zijn klanten van harte welkom in nieuwe Jumbo winkels in onder andere Maasmechelen, Menen en Beringen. De succesvolle aanscherping van de commerciële strategie in Nederland wordt ook in de Belgische winkels ingebracht.

Jumbo verwacht dat de druk op inkoopprijzen voor de hele sector een uitdaging zal blijven, waaronder bij A-merken en verse groenten en fruit. Maar de supermarktketen blijft zich inspannen om elke dag lage prijzen te kunnen bieden en boodschappen betaalbaar te houden.

De zoektocht naar een nieuwe CEO en een lid voor de Raad van Commissarissen (RvC) is in volle gang. Met de komst van Edwin Bouwman als nieuw lid van de RvC is al een belangrijke stap gezet. Colette Cloosterman-van Eerd, voorzitter RvC en mede-eigenaar van Jumbo, sluit af: “Ik ben trots op de ontwikkelingen die we deze afgelopen maanden samen hebben gecreëerd. Deze positieve resultaten geven energie en vertrouwen om de stijgende lijn verder voort te zetten in de nabije toekomst.”

*Net Promotor Score (NPS): de winkel NPS meet de klanttevredenheid met het aantal klanten dat Jumbo een 8 of hoger geeft, waarbij een 10 de hoogste waardering is. 

We hebben uw goedkeuring nodig Wij houden van cookies. Deze cookies zijn nodig om uw ervaring nog persoonlijker te maken. Ze slaan geen persoonsgegevens op. Vindt u dit Ok?