De ontwikkeling via franchising begon in 1979, waardoor het merk snel kon groeien in heel Frankrijk. In de jaren 90 innoveerde de groep met onderscheidende producten zoals onbreekbare glazen of aangepaste multifocale brillen, en vooral met opvallende commerciële aanbiedingen, zoals de beroemde "Tchin-Tchin": een tweede bril voor slechts €1, die sindsdien het handelsmerk van de groep is geworden.

De jaren 2000 markeerden een nieuwe fase van expansie met de beursgang, de overname van concurrenten (Carrefour Optique, Optical Discount, enz.) en de internationale uitbreiding (Spanje, België, Marokko, enz.). De groep diversifieerde ook zijn model door, naast franchisewinkels, een netwerk van eigen filialen te ontwikkelen, wat de operationele controle op enkele sleutelmarkten versterkte.

In 2011 breidde het merk zijn aanbod uit met de lancering van Alain Afflelou Acousticien, dat zich snel ontwikkelde binnen de hoorapparatensector.

Vandaag de dag telt de groep meer dan 1.400 winkels wereldwijd, verspreid over een vijftiental landen. De expansie wordt voortgezet op basis van een hybride model dat eigen filialen en franchisewinkels combineert, gekoppeld aan een goed doordachte digitale strategie.

Het succes van Alain Afflelou berust op een duidelijke visie: het toegankelijk maken van oog- en gehoorzorg voor iedereen, zonder in te boeten op kwaliteit, expertise en innovatie.

We hebben uw goedkeuring nodig Wij houden van cookies. Deze cookies zijn nodig om uw ervaring nog persoonlijker te maken. Ze slaan geen persoonsgegevens op. Vindt u dit Ok?