Ahold Delhaize, het moederbedrijf van onder meer Delhaize, bol en Albert Heijn, heeft een sterk kwartaal achter de rug. Met een omzet van 23,3 miljard euro doet het het beter dan verwacht. De omzet in Europa ging in het eerste kwartaal 10,1% hoger tot 9,3 miljard euro. De verkoop op vergelijkbare basis nam met 3,7% toe, zegt Ahold Delhaize.
In de VS, goed voor bijna 60% van de omzet, was er een groei van 1,8%. In Europa nam de omzet met 10,1% toe. De nettowinst kwam op 554 miljoen euro uit, tegen 513 miljoen een jaar eerder. De omzet kreeg een duw in de rug van 2,9 procentpunt door de overname van Profi, maar ging met 1 procentpunt achteruit door het sluiten van 33 onrendabele winkels van Stop & Shop winkels in de VS en het stopzetten van de tabaksverkoop in België en Nederland.
De onlineverkoop, waaronder die via Bol, stegen met 13,7% naar ruim 2,5 miljard euro.
CEO Frans Muller: “In Europa blijven we ons richten op het verhogen van de efficiëntie en winstgevendheid van onze online activiteiten. Albert Heijn breidde het gebruik van slimme algoritmen uit om een nieuw bezorgpakket aan te bieden dat efficiëntere bezorgroutes mogelijk maakt en beter kan inspelen op de toegenomen vraag. Daarnaast blijft Bol het verkoopsucces voortzetten en nieuwe kansen benutten met social commerce en een uitgebreid aanbod in categorieën zoals wonen en huishoudelijke apparaten. (…) De sterke prestaties in de Benelux zijn een bemoedigend teken dat onze Europese activiteiten op koers liggen om de marges terug te brengen naar een eerder niveau.”