Het verhaal van De Broertjes begon in 2016 in Kapellen. Vier jaar later, midden in de uitdagende coronaperiode, opende een tweede zaak in Willebroek. En anno 2025 is ook de derde vestiging in Malle een schot in de roos. "Onze laatste vestiging in Malle zit vanaf dag één, elke dag vol", vertelt eigenaar Bart trots. "Als je bijvoorbeeld in Willebroek wilt komen eten, is het twee à drie maanden wachten."

Het geheim? Een formule die de vrijheid van een buffet combineert met de finesse en rust van bediening aan tafel.

Wereldkeuken, maar dan à la minute

Bij De Broertjes betalen gasten één vaste prijs voor een avondvullend programma. Maar in tegenstelling tot klassieke all-you-can-eat concepten, hoef je hier niet met je bord rond te lopen.

"Mensen bestellen per ronde twee gerechtjes uit een keuze van ongeveer 70 opties", legt Bart uit. "De keuken bereidt alles à la minute en serveert het aan tafel in tapasvorm. Hebben ze alles op? Dan bestellen ze opnieuw. Zo kunnen ze de hele avond blijven genieten."

Het resultaat is een culinaire reis zonder de chaos van een lopend buffet, in een setting die groots aanvoelt (tussen de 140 en 200 zitplaatsen), maar toch persoonlijk blijft.

Olievlek over Vlaanderen: Focus op Gent en Leuven

Met drie bloeiende zaken is het tijd voor de volgende stap. De ambitie is duidelijk: De Broertjes wil zich als een olievlek verspreiden over Vlaanderen.

"Rond Antwerpen zitten we met onze plannen al redelijk vol", geeft Bart aan. "We kijken nu vooral richting Leuven en de regio rond Gent." Het doel is niet per se het stadscentrum, maar eerder de rand van de stad of grotere dorpen, waar ruimte is voor de benodigde oppervlakte en bereikbaarheid.

Het tempo ligt hoog: "Volgend jaar mikken we op twee nieuwe openingen, het jaar daarop drie. We willen elk jaar een stuk of drie vestigingen toevoegen."

Gezocht: Ondernemers (of koppels) met horeca-bloed

Wie zo’n groot schip wil besturen, moet van goeden huize komen. Een vestiging van De Broertjes draaien is topsport: in het weekend stuur je al snel een team van 15 tot 18 mensen aan, van de keukenbrigade tot de zaal en de afwas.

"Kandidaten moeten ervaring hebben in het ondernemerschap, en liefst ook in de horeca", is Bart duidelijk. "Je moet sterk in je schoenen staan. Het is geen concept waar een chef-kok rustig zijn dagsoepjes staat te maken; het is een geoliede machine."

Bart ziet idealiter koppels instappen, maar dat is geen harde eis. Wel verwacht hij dat de franchisenemer, zeker de eerste twee jaar, dagelijks op de vloer aanwezig is.

Een gespreid bedje voor de juiste kandidaat

In ruil voor die inzet biedt De Broertjes een bewezen en waterdicht concept.

  • Opleiding: Franchisenemers draaien weken mee in een bestaande zaak om elk station – van zaal tot keuken – te beheersen. Ook het nieuwe personeel wordt op voorhand getraind.
  • Inkoopvoordeel: Dankzij de groepsaankopen profiteren franchisenemers van scherpe marges.
  • Volledige ontzorging: Marketing, menukaarten en recepturen worden centraal geregeld. "De receptenboeken liggen klaar, het is een kwestie van volgen", aldus Bart.

Dit zorgt ervoor dat de franchisenemer zich volledig kan focussen op wat echt telt: de dagelijkse leiding en de gastvrijheid.

"Kom het zelf beleven"

Voor wie nog twijfelt of dit concept echt zo goed loopt als beweerd wordt, heeft Bart een simpele boodschap: "Kom een keer eten en beleef het zelf."

De combinatie van een vaste prijs, hoogwaardige bediening en een avondvullende ervaring blijkt een gouden greep. Voor ondernemers met ambitie en leiderschapskwaliteiten ligt er een unieke kans om mee te groeien met een formule die zijn succes inmiddels dubbel en dik bewezen heeft.

Ben jij de ondernemer die Gent, Leuven of de rest van Vlaanderen laat proeven van De Broertjes?

We hebben uw goedkeuring nodig Wij houden van cookies. Deze cookies zijn nodig om uw ervaring nog persoonlijker te maken. Ze slaan geen persoonsgegevens op. Vindt u dit Ok?