Auchan baat in Frankrijk meer dan 700 winkels uit onder zijn eigen merknaam, verdeeld over drie formules: Auchan-hypermarkten, Auchan-supermarkten en de buurtwinkels MyAuchan. De operatie is alleen gericht op de supermarkten, waarvan 261 eigen winkels (waarvan 68 in 2024 overgenomen van Casino) en 33 franchisewinkels. Het originele aan dit plan, dat werd voorgesteld door Guillaume Darrasse, voorzitter van Auchan France en algemeen directeur van Auchan Retail, is dat het supermarktnetwerk van Auchan (3,3 miljard euro omzet, 11.400 werknemers), de merknaam Intermarché (of Netto) zou aannemen, terwijl de geïntegreerde winkels eigendom zouden blijven van Auchan, dat in zekere zin een franchisenemer van Intermarché zou worden. Het personeel zou ook bij Auchan blijven. Belangrijk om te weten: de twee merken werken al samen op het gebied van inkoop, via de structuur Aura Retail, dat zelf lid is van de Europese allianties Everest en Epic partners.

Wat heeft Auchan hieraan? Het kan al zijn inspanningen concentreren op het herstel van de hypermarktentak door de eveneens verliesgevende supermarkttak aan de Intermarché-locomotief te koppelen. “Hierdoor kunnen we een prijsconcurrentievermogen van ongeveer zes punten terugwinnen en een omzetstijging over drie jaar genereren”, voorspelt Guillaume Darrasse.

De kosten voor de transformatie van de 294 winkels en hun omvorming naar het Intermarché-concept zouden gedeeltelijk worden gedragen door Les Mousquetaires. Wat heeft Intermarché aan deze operatie? Het merk zou met het Auchan-supermarktnetwerk het marktaandeel van 2,2% dat zij behalen, overnemen. Intermarché zou van het huidige marktaandeel van 17,6% (Intermarché en Netto samen) naar 19,8% gaan, wat bijna de drempel van 20% is die Thierry Cotillard, de voorzitter van Les Mousquetaires, zich als doel had gesteld voor 2028. Sindsdien heeft Intermarché een ware blitzkrieg gevoerd, waarbij het 300 Casino-winkels en 81 Colruyt-winkels heeft overgenomen. De transactie met Auchan maakt het plaatje compleet en is niet de minste, aangezien deze afwijkt van de klassieke werkwijze van Les Mousquetaires. Hierdoor zou Intermarché dichter bij de nummer 2 Carrefour komen, achter marktleider Leclerc. “Deze nieuwe stap betekent een belangrijke vooruitgang voor onze ontwikkeling en versterkt onze merken in de buurtwinkels”, aldus Thierry Cotillard in een persbericht.

De transactie moet echter nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten en er moet nog overleg plaatsvinden met de personeelsvertegenwoordigers, maar zou eind 2026 van kracht kunnen worden.

We hebben uw goedkeuring nodig Wij houden van cookies. Deze cookies zijn nodig om uw ervaring nog persoonlijker te maken. Ze slaan geen persoonsgegevens op. Vindt u dit Ok?