Carrefour viert vijfentwintig jaar aanwezigheid in België. Daar valt moeilijk naast te kijken, want de supermarktketen grijpt die verjaardag aan voor een grootschalige commerciële actie die vijf weken duurt en uitgebreid aandacht krijgt in de folders en de winkels. De campagne past goed bij het promotionele DNA van de keten, die graag werkt met evenementen en spectaculaire opstellingen. Geoffroy Gersdorff wijst erop dat die campagne heel positieve resultaten boekt en meldt ook dat alle medewerkers van Carrefour Belgium deze week in de winkels een stukje verjaardagstaart krijgen
Maar de baas van Carrefour Belgium wilde ook graag de verjaardagskaarsjes uitblazen met de pers en de balans opmaken van de toestand in het bedrijf dat hij nu drie jaar onder zijn hoede heeft. Zijn grote verdienste bestaat erin dat hij de groep weer winstgevend heeft gemaakt, zoals hij ook bij de start als missie had meegekregen. Als eerste Belgische directeur sinds de overname van GB door Carrefour in 2000, is Geoffroy Gersdorff een resultaat van eigen kweek, want hij trad al in 1997 in dienst. Hij is dan ook bijzonder goed geplaatst om de evolutie te beoordelen van een bedrijf dat hij als “fundamenteel Belgisch” omschrijft.
Dat bedrijf kan natuurlijk wel rekenen op de middelen van een machtige internationale groep, waardoor het kan mee genieten van allerlei ontwikkelingen, onder meer op digitaal vlak. En we mogen ook niet vergeten dat die groep in 2000 een GB is komen overnemen die op zijn tandvlees zat. Destijds was het bedrijf nog marktleider in België, terwijl het nu maar de derde plaats meer bekleedt op het podium, met een marktaandeel van 14%.
Wat blijft er bij Carrefour Belgium nog over uit de GB-tijd? “In de eerste plaats de beste locaties van België”, antwoordt Geoffroy Gersdorff, die ook verwijst naar een sterke culturele invloed: het laatste GB-logo werd in 2009 verwijderd, maar er zijn nog altijd veel mensen die zeggen dat ze “boodschappen doen bij GB”, zelfs bij de jonge generaties die die rode bol van GB niet hebben gekend. Maar Carrefour Belgium wentelt zich niet in nostalgie en maakt gebruik van de slagkracht van de groep, vooral met het assortiment huismerken: “De Carrefour-producten vormen vandaag een aanbod van meer dan 6.000 producten, dat is één op de twee producten die we verkopen. Het gaat hier om het belangrijkste merk dat we in onze winkels hebben. Elke seconde verkopen we honderd Carrefour-producten. Het assortiment is enorm sterk geëvolueerd, van ‘me too’-kopieën van de nationale merken tot een volwaardig, heel divers en vernieuwend merk op zich. Nooit eerder was ons merk zo gezond en duurzaam: we hebben 120 omstreden stoffen geschrapt vooraleer de wet dat van ons eiste. We hebben het suiker- en zoutgehalte verlaagd, de verpakkingen beperkt en de Nutri-Score onder de aandacht gebracht, waar we nog altijd sterk op inzetten. En dat alles tegen een 30% lagere prijs dan de A-merken.”
Belgische verankering
De agenda van de groep Carrefour vertaalt zich ook in bewuste keuzes voor de Belgische dochteronderneming: “De start van het platform ‘Act for food’ in 2018 was een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van Carrefour in België. We stellen ons heel bescheiden op, we beginnen niet te doen vooraleer we erover praten en we werken op de lange termijn. Laten we het voorbeeld van korte ketens nemen. We zijn duidelijk koploper in die ondersteuning van lokale producenten, binnen een straal van minder dan veertig kilometer van onze winkels. Zij hebben een rechtstreekse band met de directeur van de winkel, met wie ze samen zowel de aan- als de verkoopprijs vaststellen. Vandaag werken meer dan 1.000 producenten in korte ketens al meer dan 20 jaar met ons samen, en dat is iets heel specifieks voor Carrefour. We merken het groeiende succes van die producten, die niet alleen de lokale verankering van onze winkels versterken maar ook de ontwikkeling van Belgische producenten ondersteunen. We hebben ook bioproducten toegankelijk gemaakt, onder andere met het merk Carrefour bio, dat vandaag meer dan 750 producten telt en het goedkoopste biomerk van België is. Ten slotte omvat ons engagement ook het verminderen van de impact van onze eigen activiteiten. Sinds 2019 hebben we ons energieverbruik met 23% verlaagd. We trachten ook het gebruik van plastic in onze winkels aanzienlijk terug te dringen en we ijveren hard tegen voedselverspilling. Zo werken we samen met Too Good To Go, en intussen hebben we drie miljoen mandjes kunnen aanbieden, een primeur in België. Ons uiteindelijke doel is om geen enkel product meer te moeten weggooien.”
“Waar staat Carrefour België vandaag voor? Ik kan dat samenvatten in drie cijfers. Carrefour dat is meer dan 700 winkels. Dat zijn 16.000 mensen die werken onder de naam Carrefour, in geïntegreerde of gefranchiseerde winkels. Dat zijn meer dan 120 nationaliteiten die elke dag aan het werk zijn en die zijn opgeleid volgens een eigen Carrefour-traject. We hebben nu ook een opleidingsprogramma ontwikkeld voor de kinderen van onze franchisepartners, om ervoor te zorgen dat zij goed voorbereid zijn om eventueel de fakkel over te nemen.”
Koploper in nabijheid
Geoffroy Gersdorff beschouwt de unieke positionering van Carrefour in België als een troef: “We zijn de enige winkelketen die aanwezig is met vier formules onder een en dezelfde naam. We hebben Carrefour Hypermarkten, Carrefour Market-supermarkten, Carrefour Express-buurtwinkels en we hebben vier e-commerceoplossingen om in te spelen op de verwachtingen van consumenten die meteen bediend willen worden.”
Wat vindt de directeur van Carrefour België van de toenemende concurrentie op het vlak van nabijheid, met de projecten van Okay City, de ontwikkelingen van discounters in de stadscentra, de overname van de winkels van Match, Smatch, Delitraiteur en louis delhaize en de komst van Couche-Tard in het segment van de tankstations? “De winkels dicht bij de mensen hebben sinds 2000 een enorme ontwikkeling gekend. Wij hebben sindsdien meer dan driehonderd Carrefour Express-winkels geopend en meer dan 120 Carrefour Market-supermarkten. Ons leiderschap op dit terrein staat buiten kijf en is ook geen toeval. We hebben 27 jaar ervaring op dat gebied in België en we blijven heel waakzaam om de prestaties van ons aanbod en ons model op peil te houden. Hoe we dat doen? Door voor elke winkel afzonderlijk te kijken naar het doel ervan, afhankelijk van de specifieke behoeften van het verzorgingsgebied. Wij werken niet met het ‘one size fits all’-model dat je soms bij de concurrentie ziet. Er bestaat geen enkele Carrefour-winkel meer die een kopie is van zijn buur. Elke winkel is aangepast aan de noden van de lokale klanten. In Brussel vind je meer dan 100 Express-winkels. Die zijn allemaal anders, omdat de ene naast een school ligt, de andere naast een metrostation en de derde bij een grote woontoren. Afhankelijk van de situatie hebben we klanten die er al hun boodschappen doen en andere die gewoon iets kopen in het voorbijgaan.”
Hypermarkten behouden hun troeven
Hoe staat het met de uitdagingen voor de formule van de hypermarkten, waar Carrefour door de nakende sluiting van Cora nu als enige winkelketen nog actief blijft in België? “Ons hypermarktmodel verschilt heel sterk van wat Cora of Makro deden. Onze winkels hebben een gemiddelde oppervlakte van 6.500 vierkante meter, terwijl Cora of Makro meer dan 10.000 vierkante meter groot waren. We hebben het klantentraject en het comfort volledig veranderd. uit de laatste YouGov-barometer blijkt dat de klantentevredenheid sterk aan het stijgen is. Het zijn echt voedingstempels met foodcorners, alles wat met ontdekking en ervaring te maken heeft. Ze hebben een aanzienlijk ruimer assortiment dan bij de concurrentie en een non-foodaanbod dat volledig is herzien. Ze zijn ook veel meer gericht op seizoenproducten en consumptiegoederen. Bij ons vind je geen permanent assortiment grote huishoudtoestellen met zestig koelkasten en evenmin een ruime keuze aan fietsen. Die artikelen worden aangeboden tegen uitstekende voorwaarden in het kader van specifieke seizoenpromoties. Dankzij dit format kunnen we ook partners verwelkomen, zoals Dreame, dat net in Drogenbos is neergestreken met een shop-in-shop.”
“De hypermarkten zijn ook uiterst sterke afhaalpunten voor de e-commerce, omdat je er een veel ruimer productaanbod hebt, waardoor het ook mogelijk is om in te spelen op een vraag van B2B-klanten, van kmo’s. Met een redelijke omvang als de onze vormt de oppervlakte veeleer een voordeel dan een beperking. En als je goed oplet, zul je merken dat iedereen op de markt nu meer pogingen onderneemt om de verkoopoppervlakte te vergroten in plaats van ze te verkleinen.”
Zondagsopening: streefdatum januari 2026
Dan zijn er natuurlijk nog twee actuele onderwerpen waarvan we weten dat ze belangrijk zijn voor Carrefour: het eerste is dat van de zondagsopening. Geoffroy Gersdorff gaat het onderwerp niet uit de weg: “De zondagsopening beantwoordt vandaag heel duidelijk aan een vraag van de consument. Carrefour is altijd al koploper geweest op dit gebied. We tellen vandaag meer dan 540 winkels die op zondag open zijn dankzij onze franchisepartners, en één euro op drie die op zondag wordt uitgegeven, belandt bij Carrefour. We willen nu ook onze geïntegreerde winkels op zondag openen, waaronder onze veertig hypermarkten, om zo in te gaan op de vraag van de klant, en ook om de activiteit van die formule te verdedigen. Het thema ligt momenteel ter discussie op tafel. We bespreken de zondagsopening samen met de sociale partners, met respect voor het evenwicht tussen werk en privéleven. Dit moet gebeuren onder voorwaarden die ons geïntegreerde model concurrerend maken.”
Hoe ziet het tijdpad eruit? “We hebben vorige week nog een vergadering gehad. Er is nog geen witte rook, maar we gaan stap voor stap vooruit. Alles is een kwestie van evenwicht: het moet op rendabele manier gebeuren en het moet gebeuren met respect voor onze medewerkers. We hebben altijd de voorkeur gegeven aan sociaal overleg, en dat vergt onvermijdelijk wat tijd. Soms zouden we willen dat het iets sneller gaat, maar we hopen de komende weken goed nieuws te kunnen brengen voor de klanten en onze medewerkers. We hebben de ambitie om vanaf januari 2026 op zondag open te zijn.”
Harmonisering van de paritaire comités
Een ander heet hangijzer zijn de paritaire comités van de geïntegreerde winkels, die minder gunstig zijn dan die van de concurrenten die in franchise werken. Zal het lukken om daar samen met de sociale partners verandering in te brengen? “We moeten paritaire comités hebben die aansluiten bij de realiteit van de arbeidsmarkt zoals die er vandaag uitziet. Dat is niet meer het geval voor de comités die bevoegd zijn voor de geïntegreerde winkels. Het gaat om een achterhaalde situatie die we moeten durven corrigeren als we ons concurrentievermogen willen verbeteren tegenover de buurlanden, maar ook op onze eigen binnenlandse markt, tegenover andere modellen. De marges van de sector zijn extreem laag. Als we rendabel willen blijven en willen terugkeren naar de winstgevende groei waar we de voorbije jaren voor gevochten hebben, moeten we onze distributiekosten nog beter onder controle houden en een evenwicht zoeken tegenover een deel van de concurrentie dat andere regels volgt dan wij. Op het niveau van de sector zijn de besprekingen vorige week van start gegaan.
De concurrentie is zo geëvolueerd dat er een groot probleem is met het concurrentievermogen in het geïntegreerde model. Om die reden heeft een aantal spelers beslist om over te stappen van een geïntegreerd model naar franchise. Ik hoop nog altijd dat we met de sociale partners een weg zullen vinden die ons niet leidt tot pijnlijke scenario’s zoals bij Cora of Makro, of tot franchisescenario's zoals bij Delhaize of Mestdagh/Intermarché. Om dat te vermijden, moeten we oplossingen zoeken voor het geïntegreerde model die leefbaar zijn op lange termijn. Ik wil uitgaan van het principe dat de besprekingen met de sociale partners voldoende ver gevorderd zijn om tot een oplossing te komen.”
25 jaar verandering
Carrefour Belgium viert zijn 25ste verjaardag: hoe kunnen we het bedrijf in het kort beschrijven? “Wij zijn een onderneming in beweging. Elke dag ontvangen wij 720.000 klanten in onze winkels. We luisteren naar hun bezorgdheden, op financieel vlak, in verband met gezondheid, het milieu, enzovoort. Elke dag zijn er ook enkele duizenden leveranciers die bij ons leveren en we luisteren ook naar hun realiteit, hun ambities, hun verlangen om zich te ontwikkelen. Wij trachten de werelden van de voedingsindustrie en die van de klanten te verbinden door ons aanbod systematisch aan te passen. Elk jaar herzien we 20% van ons aanbod. Enkele jaren geleden lag die rotatie op ongeveer 5 à 10%. Verder hebben we ook de dienstverlening enorm ontwikkeld. In onze winkels vind je een Photomaton, diensten voor het afdrukken van foto’s en om te printen op papier. We hebben ook steeds meer wasstations op onze parkings bijvoorbeeld, en natuurlijk ook elektrische laadpalen. E-commerce is volop in ontwikkeling en zelfs quick commerce, in samenwerking met Deliveroo, Uber Eats en Takeaway.com.”
“En de voorbije 25 jaar zijn we ook intern grondig veranderd, dankzij de evolutie van de werkinstrumenten die gebruik maken van data. We hebben nu zelfscanning en zelfscankassa’s, die in 2000 nog niet bestonden en die vandaag goed zijn voor één op twee kassabewegingen. Hier in het Service Center verloopt de besluitvorming veel sneller en veel correcter, dankzij het gebruik van data, met strikte naleving van de AVG-regels. Carrefour baat in België zowel de grootste voedingswinkel van het land uit, in Bergen, als de allerkleinste, de autonome BuyBye-winkel onder meer op de luchthaven van Zaventem. Dat toont heel goed de verscheidenheid aan oplossingen die wij onze klanten kunnen bieden.”