Lezen centraal stellen
De rebranding, die al was aangekondigd in mei van dit jaar, markeert een volgende stap in de strategische herpositionering van het merk en valt samen met de vijftigste verjaardag van de keten. De nieuwe naam geeft meteen ook weer waar het merk in de toekomst de focus legt: een uitgebreid, zorgvuldig samengesteld boekenaanbod, aangevuld met de papierwaren waar Club al jaren bekend voor staat. Tegen eind dit jaar krijgen alle Librairie Club-winkels een make-over aan de buitenzijde en vanaf volgend jaar krijgen de winkels stapsgewijs een nieuw interieur.
“De naam “Club” vertelde niet langer het verhaal dat wij willen brengen,” zegt Veerle De Witte, CEO van moederbedrijf Standaard Boekhandel Group. “Met de nieuwe naam “Librairie Club” maken we expliciet waar we voor staan: een sterke boekenspecialist met een breed, inspirerend aanbod, toegankelijk voor iedereen. Onze ambitie reikt verder – in een samenleving waar steeds meer gekeken wordt, willen we het lezen in al zijn vormen opnieuw centraal zetten.”
Van verkooppunt naar belevingsplek
De vernieuwing kadert binnen een bredere groeistrategie van het moederbedrijf. Beide merken – Standaard Boekhandel in Vlaanderen en Brussel en Librairie Club in Franstalig België – delen al langer hetzelfde DNA. Die verbondenheid wordt nu ook vertaald in de merkarchitectuur, positionering en winkelbeleving. Met het nieuwe winkelconcept speelt Librairie Club in op de veranderende rol van fysieke winkels: van puur verkooppunt naar belevingsplek. Net als het nieuwe winkelconcept van Standaard Boekhandel werd het ontworpen door Puur Interieurarchitecten.
De winkels krijgen een warme, open uitstraling, met ruimte voor inspiratie, ontdekking en advies. Naast boeken blijft ook het assortiment papierwaren en cadeaus een belangrijk onderdeel van de winkelervaring. De rebranding luidt ook een feestmaand in voor de keten: in alle winkels zijn er acties, goodies en wedstrijden voor klanten – met als blikvanger een wedstrijd waarbij één klant een jaar lang gratis boeken kan winnen.
De keten heeft vandaag 39 winkels in Brussel en Wallonië. Na een reorganisatie vorig jaar staat ook expansie weer op de agenda.