Sterk vierde kwartaal

In een sterk vierde kwartaal boekte Ahold Delhaize een vergelijkbare omzetstijging van 7,9% tot 23,4 miljard euro. Over het volledige jaar bedroeg de omzet 87 miljard euro, een groei met 6,9% op vergelijkbare basis.

De operationele marge bedroeg 4,4% in het vierde kwartaal, wat een stijging betekent met 0,2 procentpunten, en voor het volledige jaar was dat 4,3%, een daling met 0,1 procentpunt. 

LEESTIP >>> Franchise is de logische expansieroute voor Albert Heijn

Organisatie stroomlijnen

Albert Heijn was opnieuw de Europese uitblinker, met marktaandeelwinst. Bol.com kon de terugval in e-commerce beperken: het brutovolume viel terug met 1,9% naar 5,5 miljard, terwijl de markt met ongeveer 6% achteruitging. Daardoor bleef de webwinkel winstgevend: de onderliggende ebitda bedroeg 125 miljoen euro.

Ook in 2023 wil Ahold Delhaize een marge van minstens 4% realiseren. Om dat doel te halen, verhoogt de retailer de inspanningen om kosten te besparen. Onder de noemer “Accelerate” gaat het bedrijf onder meer de organisatie verder stroomlijnen, meer gezamenlijk inkopen en de IT consolideren.

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

We hebben uw goedkeuring nodig Wij houden van cookies. Deze cookies zijn nodig om uw ervaring nog persoonlijker te maken. Ze slaan geen persoonsgegevens op. Vindt u dit Ok?