Hoe denkt u dat Le Pain Quotidien zich de komende maanden in België zal ontwikkelen?

Vandaag is onze strategie eerder berekend, in die zin dat we openen waar we een mogelijkheid zien. We hebben momenteel 25 eigen verkooppunten en 7 in franchise. Een van de ontwikkelingsgebieden is de uitbreiding en/of renovatie van bepaalde zaken. Dit jaar zullen we bijvoorbeeld de oppervlakte van Le Pain Quotidien in Stokkel (Sint-Pieters-Woluwe, Brussel) verdubbelen, evenals die van de winkel in de Dansaertstraat (Brussel-Centrum), die de allereerste Le Pain Quotidien-vestiging was. We plannen geen nieuwe openingen in België, maar luisteren wel wanneer een eventuele franchisenemer belangstelling toont voor een bepaalde locatie. Tegenwoordig richten we ons meer op onze internationale ontwikkeling. Tegen eind 2022 zullen we in niet minder dan vijf landen openen: Griekenland, Marokko, Saudi-Arabië, Luxemburg en Uruguay. We hebben op dit ogenblik 270 verkooppunten in bijna 20 landen, verspreid over de hele wereld.

Denkt u dan dat er geen verdere ontwikkelingsmogelijkheden meer zijn in België?

Nee, ik denk wel degelijk dat er nog mogelijkheden zijn, bijvoorbeeld in Kortrijk of Hasselt, waar we nog niet aanwezig zijn. We stellen ons ook open voor kleinere steden, maar blijven wel selectief. Er is een stad nodig met een bepaalde concentratie aan inwoners, een zekere koopkracht, een bepaald aantal mensen die in de buurt werken of toeristen, enzovoort. Wanneer we een stad bekijken, beginnen we eerst en vooral met een marktonderzoek. We beoordelen het potentieel aan mogelijke klanten en vervolgens zoeken we een gebouw in het stadscentrum met een bepaald karakter. Ten slotte beoordelen we de eventuele mogelijkheid tot de ontwikkeling van een zaak.

Wat is het voordeel voor een zelfstandige om een Le Pain Quotidien-franchise te beginnen?

In België zoeken we, net als in Frankrijk en Engeland, franchisenemers die een regio of een stad op zich nemen. In België wordt dat waarschijnlijk een stad. Vandaag is er bijvoorbeeld één franchisenemer verantwoordelijk voor de stad Namen. We bieden de geïnteresseerde franchisenemers diensten aan, zoals productinnovaties, informatie over de na te leven normen, de ontwikkeling van een getrouwheidssysteem, merkrichtlijnen en toegang tot onze IT-systemen. Maar ook al zijn we zeker nog op zoek naar franchisenemers, het blijft voor ons belangrijk om daarnaast zaken in eigen beheer te houden, om goed te begrijpen wat al dan niet werkt.

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

The choice is yours Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.