Slecht weer en versoepelingen
In november verwachten de Belgische winkelcentra weer het niveau van voor de coronapandemie te bereiken. De zomer was al verrassend goed, aldus shoppingcenterbeheerder Ceusters. Grote winkelcentra zoals Wijnegem, K in Kortrijk en Grand Prés in Bergen kregen 17% meer bezoekers over de vloer dan vorig jaar, wat ook voor 20% meer omzet zorgde. Dat scheelt niet zoveel met een gemiddelde zomer pre-corona, klinkt het.Het weer zat de shoppingcenters natuurlijk mee: de afgelopen zomer was uitzonderlijk nat en koud, wat overdekt shoppen aantrekkelijker maakt. Ook de versoepelingen van de coronamaatregelen speelden in het voordeel. Vorige zomer werd funshoppen nog sterk ontmoedigd: consumenten moesten alleen gaan winkelen en mochten maximaal een halfuur in de winkel blijven.
Handel veert weer op
“De fysieke winkel is nooit ten dode opgeschreven. Online aankopen zijn handig als shoppers exact weten wat ze willen maar de beleving van het échte shoppen kan je niet evenaren. We hebben met zn allen de fysieke winkel moeten missen, waardoor we die nu ook meer weten te appreciëren. Dat zagen we duidelijk deze zomer en dat zal zich ook de komende maanden doorzetten”, interpreteert Toon De Meester van Ceusters de cijfers.De handel herleeft in het algemeen, zegt ook Vlerick-docent Gino Van Ossel aan HLN. Hij heeft goede hoop dat dit najaar het pre-coronaniveau weer wordt bereikt. Vanaf 1 oktober vervalt in Vlaanderen namelijk nog de mondmaskerplicht, zowel in de winkels als in de horeca. Tot nu toe had de horeca het nog moeilijker, omdat er nog strengere coronamaatregelen golden. Als daar versoepelingen komen, kan dat ook voor de handel een positief aanzuigeffect hebben.
Nieuws

Verhoging maximale waarde maaltijdcheque vanaf 2026 Lees meer

Veilig werken op vakantie Lees meer
Quick start-proces, een nieuw commercieel model van Valenta : snel starten, snel verdienen Lees meer
Heytens brengt haar franchisenetwerk samen tijdens de jaarlijkse conventie 2025 in Rijsel Lees meer
HUPHUP : Nieuwe franchiseformule op Franchise.be Lees meer
Jean Richard de Latour (Tom&Co): “De markt voor dierlijke producten normaliseert zich en blijft vol groeikansen” Lees meer
123456