50 jaar expertise
De geschiedenis van ixina dateert van het begin van de jaren 80, toen Pierre Jeanmart, de eerste algemeen directeur, van start ging bij het bedrijf Electro Cash (opgericht in 1971). Hij stroomlijnde het netwerk van winkels en maakte komaf met het overbodige. Hij had een doel voor ogen: de handel in uitgeruste keukens een boost geven. Met de ambitie een referentie op dit gebied te worden, is ixina tegen de stroom in gegaan door de prijzen van haar keukens transparant mee te geven aan klanten.“De keukenmarkt was erg goedkoop en ik wilde niet nog lager gaan met mijn prijzen", zegt Pierre Jeanmart. Door open te communiceren over zijn prijzen, benadrukt ixina net zijn deskundigheid, wat toekomstige kopers aantrekt en vertrouwen geeft. Deze transparante vertrouwensrelatie geeft ixina ook mee in de opleiding van al zijn franchisenemers, die de klant van A tot Z begeleiden.
Altijd groter
Vandaag telt ixina Belux 57 winkels (65 winkels tegen 2026) met 20.000 verkochte keukens in 2020! Het merk schrijft deze groei toe aan zijn huidige én toekomstige klanten. Het concept van franchise heeft ixina ook in staat gesteld te groeien en dichter bij de klanten te staan, terwijl de lokale teams veel vrijheid kregen.LEESTIP >>> De 57e ixina franchisewinkel in België opent de deuren
Dat is wat Didier Debraekeleer, die sinds 1989 franchisenemer is bij ixina in Ath, zo aansprak: "Wat mij motiveerde was het menselijke aspect en de steun die ixina mij bood bij het uitbouwen van de winkel", zegt hij. Ondanks het feit dat het om een grote groep gaat, bieden ixina en haar franchisenemers een gepersonaliseerde en aanpasbare service volgens het DNA van het merk. Willem Stox, CEO, benadrukt: "Ik geef mijn medewerkers een open maar veilige omgeving waarin ze zichzelf elke dag opnieuw kunnen uitdagen.”
Toegankelijkheid, kwaliteit en innovatie
De aanpak van ixina is doorheen de jaren niet veranderd. De verschillende diensten zijn natuurlijk mee geëvolueerd om de best mogelijke service te garanderen, maar de drie pijlers van ixina zijn dezelfde gebleven. Toegankelijkheid, creativiteit en innovatie zijn de drijvende krachten achter het ixina-team, zoals CEO Willem Stox het formuleert.Toegankelijk dankzij al zijn verkooppunten, maar ook door de prijs- kwaliteitverhouding. Creativiteit doordat ixina de keukens continu aanpast naar de wensen van de klant en volgens de laatste trends. En tenslotte toekomstvisie, een visie waarin innovatie centraal staat. De gezondheidscrisis heeft ixina bijvoorbeeld in staat gesteld zijn customer journey te herzien. Het resultaat? De invoering van een efficiënt digitaal traject met 3D-visualisatie en virtual reality, vanachter je computer of rechtstreeks in de winkel. Een combinatie van technologie en een directe relatie met de klant maken het verschil bij ixina. Dat, en luisteren naar de feedback van je klanten en jezelf in vraag durven stellen. Een succesformule, gezien de 3% omzetgroei in 2020, ondanks dat de winkels drie maanden waren gesloten omwille van corona. Hiernaast is ixina voor het 2de jaar op rij verkozen tot Beste Winkelketen in zijn categorie. Kortom, dit levenswerk is 50 jaar geleden begonnen maar loopt nog lang niet op zijn einde!
Nieuws

Voor welke aspecten kan u best expertise gebruiken bij het starten van uw franchise zaak
Lees meer

Is het nu een geschikt moment om te ondernemen met een franchise concept
Lees meer
Het inspirerende traject van Morgan bij Kiabi: van werknemer tot franchisenemer
Lees meer
Geen vergunning voor Jumbo in Roeselare, wel in Dilsen
Lees meer
Nieuwe Belchicken opent op Koning Astridplein in Antwerpen
Lees meer
Heropening Carrefour Market Zulte: “Duurzame make-over van vloer over koelsysteem tot verwarming”
Lees meer