Op zoek naar schendingen
GrandVision en EssilorLuxottica stonden deze week met getrokken messen tegenover elkaar in de rechtbank van Rotterdam. EssilorLuxottica, maker van onder meer Ray-Ban en Varilux, spande de rechtszaak aan omdat de toekomstige overnemer onvoldoende informatie zou krijgen over hoe GrandVision (Pearle, Eye Wish) de zaken heeft gerund tijdens de coronacrisis.Om die informatie alsnog te krijgen, liet de Ray-Banproducent zelfs servers met de volledige administratie van de brillenretailer in beslag nemen, inclusief data op de telefoons van medewerkers. Uit die ontzaglijke hoeveelheid data wil EssilorLuxottica kunnen afleiden of GrandVision de voorwaarden van de koopovereenkomst heeft geschonden. Veranderingen in de bedrijfsvoering zouden immers in strijd zijn met die voorwaarden.
Het recht om weg te lopen
De groep boven Pearle zegt echter gewoon verstandig te hebben gereageerd op de coronacrisis. “Als je als bestuur ziet dat de omzet instort, kun je niet je kop in het zand steken”, aldus de advocaten tijdens het proces, volgens het Financieele Dagbad. Zij verdenken EssilorLuxottica ervan gewoon de deal te willen opblazen. Topman Francesco Milleri zou zelf hebben gezegd op “het recht om weg te lopen” te azen.LEESTIP >>> GrandVision wil EssilorLuxottica tot fusie dwingen
Dat recht heeft Milleri inmiddels bekomen: mits de betaling van een afkoopsom van 400 miljoen euro kan de deal worden ontbonden. Het is een compromis waar nu zelfs GrandVision op aanstuurt, uitgeput en radeloos geworden: “Laat ze alsjeblieft weglopen en geef me die 400 miljoen euro”, zei CEO Mel Groot aan het einde van de zes uur durende zitting volgens het FD.
Alleen is nu die 400 miljoen euro het volgende doelwit geworden. Als EssilorLuxottica kan bewijzen dat de koopovereenkomst effectief geschonden is, valt namelijk ook die som weg en kunnen de wegen van beide bedrijven zich zonder meer scheiden. Op 24 augustus valt de uitspraak van de rechtbank.
                        Nieuws
                
                    
                                    
                                        Welke verplichtingen rusten op jouw werknemer bij ziekte?
                                        
                                            Lees meer
                                            
                                        
                                    
                                
                                    
                                        Van data tot beslissing: hoe GeoConsulting franchises naar succes stuwt
                                        
                                            Lees meer
                                            
                                        
                                    
                                
                                “Wanneer je gelooft in kwaliteit, volgt succes vanzelf.” — Abdurrahman, franchisenemer CTR Chicken
                                
                                    Lees meer
                                    
                                
                            
                            
                                De stille revolutie: hoe AI-franchising het ondernemerschap verandert
                                
                                    Lees meer
                                    
                                
                            
                            
                                CEO Delhaize Xavier Piesvaux geeft de fakkel door bij Delhaize
                                
                                    Lees meer
                                    
                                
                            
                            
                                TOKKEBI : Franchise in de kijker
                                
                                    Lees meer