Nooit eerder dat een commercieel project zoveel inkt vloeien in België als Uplace. Het project werd met veel bombarie gelanceerd in 2007 en viel enkel te beschrijven in superlatieven: zijn oppervlakte (190.000 m2, waarvan 55.000 voor commercieel gebruik), het exclusieve karakter van bepaalde ketens die er zich zouden vestigen, de kostprijs van het project en de schaal ervan.

Zonder de volledige saga van Uplace te willen herhalen - die valt nu eenmaal niet in enkele zinnen samen te vatten - kan gesteld worden dat de annulering van de stedenbouwkundige vergunning eind 2018 de doodsteek betekende voor het project. Architect Alexander D'Hooghe had al een nieuwe project ontworpen, verschillend, met tegelijk handelszaken, KMO's, kantoren, opleidingscentra en horecazaken. In eerste instantie toonde Uplace zich sceptisch tegenover het voorstel van D'Hooghe, omdat het aantal winkels substantieel minder was in vergelijking met het oorspronkelijke ontwerp. Toch kende de bouwpromotor D'Hooghe in februari officieel de rol toe van architect voor het project.

Het is logisch dat Uplace zich nu achter het nieuwe project schaart, een project van bescheidener omvangen, ontworpen door D'Hooghe? De naam is een dubbele verwijzing, enerzijds 'Broek', de naam van de zone waarin het project ligt, en tegelijk naar de wijk in New York, met zijn brug naar Manhattan. Jan Van Lancker, ceo van Uplace, heeft gemengde gevoelens bij het nieuwe project: "We hebben 15 jaar lang hard gewerkt aan Uplace. We hebben 90 miljoen euro geïnvesteerd. Puur verlies. Maar we keren de pagina definitief om."
Nieuws
logo vdl.png
Het toegenomen belang van een tijdige btw-aangifte Lees meer
vanbreda logo 2022.png
Wetswijziging arbeidsongevallen: ook ongevallen van uitzendkrachten opgenomen in de berekening van verzwaarde risico's Lees meer
Westland Shopping krijgt mogelijk nieuwe eigenaar Lees meer
Carrefour België ontvangt diversiteitslabel voor inclusief beleid op de werkvloer Lees meer
Elke dag staan Spar-adviseurs voor ons klaar Lees meer
AMAkids : Nieuwe franchiseformule op Franchise.be Lees meer

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

The choice is yours Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.