Nooit eerder dat een commercieel project zoveel inkt vloeien in België als Uplace. Het project werd met veel bombarie gelanceerd in 2007 en viel enkel te beschrijven in superlatieven: zijn oppervlakte (190.000 m2, waarvan 55.000 voor commercieel gebruik), het exclusieve karakter van bepaalde ketens die er zich zouden vestigen, de kostprijs van het project en de schaal ervan.
Zonder de volledige saga van Uplace te willen herhalen - die valt nu eenmaal niet in enkele zinnen samen te vatten - kan gesteld worden dat de annulering van de stedenbouwkundige vergunning eind 2018 de doodsteek betekende voor het project. Architect Alexander D'Hooghe had al een nieuwe project ontworpen, verschillend, met tegelijk handelszaken, KMO's, kantoren, opleidingscentra en horecazaken. In eerste instantie toonde Uplace zich sceptisch tegenover het voorstel van D'Hooghe, omdat het aantal winkels substantieel minder was in vergelijking met het oorspronkelijke ontwerp. Toch kende de bouwpromotor D'Hooghe in februari officieel de rol toe van architect voor het project.
Het is logisch dat Uplace zich nu achter het nieuwe project schaart, een project van bescheidener omvangen, ontworpen door D'Hooghe? De naam is een dubbele verwijzing, enerzijds 'Broek', de naam van de zone waarin het project ligt, en tegelijk naar de wijk in New York, met zijn brug naar Manhattan. Jan Van Lancker, ceo van Uplace, heeft gemengde gevoelens bij het nieuwe project: "We hebben 15 jaar lang hard gewerkt aan Uplace. We hebben 90 miljoen euro geïnvesteerd. Puur verlies. Maar we keren de pagina definitief om."
        Zonder de volledige saga van Uplace te willen herhalen - die valt nu eenmaal niet in enkele zinnen samen te vatten - kan gesteld worden dat de annulering van de stedenbouwkundige vergunning eind 2018 de doodsteek betekende voor het project. Architect Alexander D'Hooghe had al een nieuwe project ontworpen, verschillend, met tegelijk handelszaken, KMO's, kantoren, opleidingscentra en horecazaken. In eerste instantie toonde Uplace zich sceptisch tegenover het voorstel van D'Hooghe, omdat het aantal winkels substantieel minder was in vergelijking met het oorspronkelijke ontwerp. Toch kende de bouwpromotor D'Hooghe in februari officieel de rol toe van architect voor het project.
Het is logisch dat Uplace zich nu achter het nieuwe project schaart, een project van bescheidener omvangen, ontworpen door D'Hooghe? De naam is een dubbele verwijzing, enerzijds 'Broek', de naam van de zone waarin het project ligt, en tegelijk naar de wijk in New York, met zijn brug naar Manhattan. Jan Van Lancker, ceo van Uplace, heeft gemengde gevoelens bij het nieuwe project: "We hebben 15 jaar lang hard gewerkt aan Uplace. We hebben 90 miljoen euro geïnvesteerd. Puur verlies. Maar we keren de pagina definitief om."
                        Nieuws
                
                    
                                    
                                        Welke verplichtingen rusten op jouw werknemer bij ziekte?
                                        
                                            Lees meer
                                            
                                        
                                    
                                
                                    
                                        Van data tot beslissing: hoe GeoConsulting franchises naar succes stuwt
                                        
                                            Lees meer
                                            
                                        
                                    
                                
                                “Wanneer je gelooft in kwaliteit, volgt succes vanzelf.” — Abdurrahman, franchisenemer CTR Chicken
                                
                                    Lees meer
                                    
                                
                            
                            
                                De stille revolutie: hoe AI-franchising het ondernemerschap verandert
                                
                                    Lees meer
                                    
                                
                            
                            
                                CEO Delhaize Xavier Piesvaux geeft de fakkel door bij Delhaize
                                
                                    Lees meer
                                    
                                
                            
                            
                                TOKKEBI : Franchise in de kijker
                                
                                    Lees meer