Corporate identity als bedrijfskarakter

Over het algemeen bestaat de CI van een onderneming uit drie factoren:

  • Corporate design: eenduidige huisstijl
  • Corporate behaviour: eenduidig gedrag binnen het bedrijf en naar buiten toe
  • Corporate communication: eenduidige zakelijke communicatie, zowel intern als extern
Franchisegevers stellen hiervoor doorgaans richtlijnen op, zodat er naar buiten toe een samenhangend beeld rondom het merk blijft bestaan. Maar ook voor de interne samenhang tussen verschillende franchisenemers is CI van onschatbare waarde. Zo ontstaat er een wij-gevoel tussen de onafhankelijke ondernemingen.

Het belang van corporate identity voor franchisebedrijven – intern en extern

Extern richting klanten:

Terwijl de huisstijl een eenduidige vorm geeft aan de uitstraling van het merk, moet tegelijkertijd ook de bedrijfsfilosofie worden vertegenwoordigd. Het gaat erom op te vallen tussen de overvloed aan indrukken en een sterk imago overeind te houden voor het merk. Consumenten worden tegenwoordig door het internet en de digitalisering met informatie overspoeld, zodat adverteren met enkel productinformatie geen zin meer heeft.  CI heeft dus ook tot doel dat klanten zich op een bepaalde manier met het merk kunnen identificeren, of met de status van het merk. Daarvan kunnen franchisenemers flink profiteren.

Intern richting medewerkers en tussen franchisepartners:

De CI creëert een stabiele structuur binnen franchisebedrijven. De onafhankelijke ondernemingen krijgen vooral door corporate behaviour en corporate communication het gevoel deel uit te maken van een groter geheel. Dit bevordert de motivatie en het teamgevoel onder medewerkers, ondanks de beperkingen en richtlijnen die de franchisegever bepaalt.

Hoe corporate identity kan worden toegepast

Franchisebedrijven kunnen CI op meerdere manieren toepassen. Ze kunnen bijvoorbeeld het bedrijfspand en de inrichting steeds hetzelfde vormgeven, zodat klanten zich direct thuis voelen. Een andere mogelijkheid is een concept zoals dat van de Italiaanse restaurantketen Vapiano: het bestelproces verloopt in elk filiaal hetzelfde en ook de gerechten zijn gelijk. Reclamemiddelen en online communicatie moeten ook eenduidig worden ontworpen. Maar als het assortiment per filiaal verschilt, kunnen franchisenemers ook zelf flyers of catalogi met hun eigen aanbiedingen drukken. Deze kunnen heel eenvoudig online ontworpen en besteld worden. Wat betreft corporate design wordt er vaak een kleurenspectrum voorgeschreven of is er zelfs een vast logo dat in sommige gevallen kan worden aangepast voor de aparte ondernemingen.

Eén ding moeten franchisebedrijven voor hun CI altijd onthouden: eenduidig is niet perse hetzelfde als identiek!
Nieuws
logo vdl.png
Het toegenomen belang van een tijdige btw-aangifte Lees meer
vanbreda logo 2022.png
Wetswijziging arbeidsongevallen: ook ongevallen van uitzendkrachten opgenomen in de berekening van verzwaarde risico's Lees meer
Carrefour België ontvangt diversiteitslabel voor inclusief beleid op de werkvloer Lees meer
Elke dag staan Spar-adviseurs voor ons klaar Lees meer
AMAkids : Nieuwe franchiseformule op Franchise.be Lees meer
Smart 4 Invest : Expert van de week Lees meer

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

The choice is yours Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.