Gewapend tegen inflatie

Ondanks de gedeeltelijke versoepelingen van de coronamaatregelen voor de horeca, behoudt de foodretail de wind in de zeilen. Nadat woensdagochtend Ahold Delhaize al een mooi rapport voorlegde, publiceert ook Carrefour sterke resultaten: de vergelijkbare omzet ging er met 2,3% op vooruit in het boekjaar 2021, tot 81,2 miljard euro. De operationele winst steeg met 7,7%, en dat na een al erg succesvol boekjaar 2020.

LEESTIP >>> Na sterk vierde kwartaal zet Ahold Delhaize nog meer in op online

Voor topman Alexandre Bompard bevestigen de mooie cijfers de deugdelijkheid van zijn strategisch plan. De retailer wint marktaandeel in alle kernlanden en ook de digitale strategie werpt vruchten af: de online foodomzet groeide met meer dan 20%. Carrefour bereikt een jaar eerder dan voorzien zn doelstelling voor het openen van buurtwinkels. Het kostenbesparingsplan leverde 930 miljoen euro op in 2021, tegen 2023 wil het bedrijf in totaal 2,7 miljard euro bespaard hebben. Zo is de groep goed gewapend tegen de opkomende inflatie.

Problemen in België

Op de Franse thuismarkt pakt de retailer uit met groei in alle segmenten. Het marktaandeel won twee basispunten, e-commerce ging vooruit met 19% (18% in voeding). Ook in de andere Europese landen ziet Carrefour verbetering. In alle landen verbetert de winstgevendheid, behalve in België: daar daalde de vergelijkbare omzet met 4,2% over het hele jaar – en zelfs met 6,8% in het vierde kwartaal.

Over de afgelopen twee jaar blijft de prestatie in België solide, met een vergelijkbare groei van 4,1%, benadrukt Carrefour. De achteruitgang in de tweede jaarhelft is met name te wijten aan zware logistieke problemen bij een onderaannemer. Daarmee verwijst de retailer naar de stakingen bij Kuehne+Nagel, dat zijn distributiecentrum in Nijvel wil sluiten. Sinds eind september kampt de retailer met lege rekken, en tot op vandaag zijn nog niet alle bevoorradingsproblemen van de baan. Bovendien gaat het al evenmin goed met de grootste franchisenemer in België: Groupe Mestdagh zet zijn exclusieve samenwerking met Carrefour stop tegen 2023 nadat herstructureringen onvoldoende resultaat opleverden.

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

The choice is yours Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.