Wettelijk geldt dat wanneer een overeenkomst gesloten is, u de prijs achteraf niet zomaar kunt aanpassen. Het is met andere woorden niet mogelijk om een overeenkomst vroegtijdig te beëindigen of te herzien omdat uw leverancier bijvoorbeeld plots hogere prijzen aanrekent, zelfs als dit buiten uw wil om is. 

Om dit soort problemen op te vangen, kunt u contractuele afspraken maken. Het belang van goede contractvoorwaarden en algemene voorwaarden kan in deze tijden van toenemende leveringsonzekerheid of prijsstijgingen daarom niet genoeg worden benadrukt. Wie geen duidelijke afspraken maakt, loopt immers het risico dat prijsstijgingen bij de leverancier niet doorgerekend kunnen worden aan de klant.

Prijsherzieningsclausule

Om ongewenste verrassingen te vermijden, kunt u in uw algemene voorwaarden of in het contract een prijsherzieningsclausule voorzien. Op basis van deze clausule kunt u prijswijzigingen doorvoeren die het gevolg zijn van elementen die niet louter afhankelijk zijn van de wil van u als onderneming, zoals bijvoorbeeld de prijswijziging van bepaalde grondstoffen. Daarbij moet u duidelijk aangeven hoe en waarom de prijs mogelijk kan wijzigen. De prijswijziging vloeit hierdoor voort uit de overeenkomst of de algemene voorwaarden en wordt dus niet eenzijdig door u als onderneming doorgevoerd.

Daarnaast zijn ook duidelijke bepalingen over de geldigheidsduur van offertes uiteraard een belangrijk instrument om de risicos te beperken.

B2B of B2C?

Ook in deze situatie is het belangrijk om aandacht te hebben voor het verschil tussen de regels die gelden in B2B-situaties en in B2C-situaties. Een prijsherzieningsclausule kan bijvoorbeeld perfect geldig zijn tegenover businessklanten, maar kan nietig zijn ten aanzien van consumenten. Omdat er in B2B-situaties heel wat meer mogelijkheden zijn, kan het aangewezen zijn om hier verschillende prijsherzieningsclausules op te nemen. Mocht u twijfelen over de regels in een bepaalde situatie, neem dan contact op met een van onze specialisten.
Nieuws
Blijf In The K Now VDL
Blijf in the (k)now: schrijf je in voor de nieuwe seminariereeks van Vandelanotte Lees meer
sodalis logo.png
Verhoging maximale waarde maaltijdcheque vanaf 2026 Lees meer
Gedreven AI-ondernemer Thomas Van de Walle stapt in AI-franchise Valenta.io Lees meer
Domino’s pizza: een bijzonder sterke franchiseformule met ruimte voor ondernemerschap Lees meer
Engel & Völkers: internationaal vastgoedmerk met lokale verankering Lees meer
Carrefour Express Georges Henri in Sint-Lambrechts-Woluwe is weer open: “Alsof je een gloednieuwe winkel binnenwandelt” Lees meer

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

We hebben uw goedkeuring nodig Wij houden van cookies. Deze cookies zijn nodig om uw ervaring nog persoonlijker te maken. Ze slaan geen persoonsgegevens op. Vindt u dit Ok?