Mooie marges

In het derde kwartaal realiseerde Ahold Delhaize een omzetstijging met 9,1% tot 22,4 miljard euro. Dat is veel beter dan wat analisten vooraf hadden verwacht. Zowel in Europa (+7,1%) als in de Verenigde Staten (+8,2%) lopen de verkopen goed. Ook de operationele winst ging omhoog, met 2% naar 887 miljoen euro. De retailer slaagt erin een operationele marge van 4,4% vast te houden, wat in vergelijking met sectorgenoten erg sterk is. Wel is het zo dat de marge in Europa onder druk staat: daar bedraagt ze slechts 3,41%, tegenover 4,95% in de VS.

De meeste lokale merken van de groep winnen marktaandeel, meldt de retailer. Food Lion ziet in de VS zijn vergelijkbare omzet zelfs al tien jaar aan een stuk elk kwartaal stijgen, wat het persbericht “een opmerkelijke prestatie” noemt. Ook Albert Heijn krijgt een pluim: de retailer blijft marktaandeel winnen dankzij een focus op het bieden van waarde voor klanten in een steeds uitdagender omgeving. De uitbreiding van het aanbod Prijsfavorieten en de actie 100 producten onder de 1 euro bleken succesvol en het loyaliteitsprogramma Mijn Albert Heijn Premium heeft nu meer dan 600.000 leden.

Kleine Leeuwtjes scoren

In België ziet Delhaize een “materiële verbetering” van de vergelijkbare omzet in zijn winkels. De goede resultaten zijn mede te danken aan het succes van de koopkrachtactie Kleine Leeuwtjes: sinds de start in juni ziet Delhaize een stijging van 15% in de verkoop. Daarom voegt de retailer nog eens 100 extra Kleine Leeuw-producten met competitieve prijzen toe. Ook de optimalisering van het SuperPlus getrouwheidsprogramma loont. Bij bol.com steeg de nettoverkoop met 5,6%, dankzij groei met dubbele cijfers bij de verkooppartners. Op jaarbasis wint de webshop 1% marktaandeel.

LEESTIP >>> Vandaag opent de vernieuwde AD Delhaize franchise in Poperinge haar deuren

“De hoge inflatie, de stijgende rente, de vertragende economische groei en de oorlog in Oekraïne zetten het huishoudbudget van klanten zwaar onder druk”, zegt topman Frans Muller. “Hoewel we externe factoren zoals de energieprijzen niet in de hand hebben, zijn we ijverig blijven werken aan zaken die we wel in de hand hebben, en ik ben blij dat we goede vooruitgang boeken.” Ahold Delhaize let meer dan ooit op de kosten. De retailer is echter vol vertrouwen en verhoogt dan ook de winstverwachting voor het volledige boekjaar: de winst per aandeel zal met zowat 10% groeien.
Nieuws
depositphotos_21132731_m 2015.jpg
Voor welke aspecten kan u best expertise gebruiken bij het starten van uw franchise zaak Lees meer
depositphotos_21132731_m 2015.jpg
Is het nu een geschikt moment om te ondernemen met een franchise concept Lees meer
Het inspirerende traject van Morgan bij Kiabi: van werknemer tot franchisenemer Lees meer
Geen vergunning voor Jumbo in Roeselare, wel in Dilsen Lees meer
Nieuwe Belchicken opent op Koning Astridplein in Antwerpen Lees meer
Heropening Carrefour Market Zulte: “Duurzame make-over van vloer over koelsysteem tot verwarming” Lees meer

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

We hebben uw goedkeuring nodig Wij houden van cookies. Deze cookies zijn nodig om uw ervaring nog persoonlijker te maken. Ze slaan geen persoonsgegevens op. Vindt u dit Ok?