Al langere tijd stimuleert Jumbo een meer plantaardig eetpatroon. Daarbij ligt de nadruk op uitbreiding van het assortiment van vegetarische en plantaardige producten. Zo zijn er tientallen vega(n)-innovaties geïntroduceerd in 2023. Ook in 2024 zal het bedrijf het assortiment verder uitbreiden met plantaardige innovaties.
Tegelijkertijd vraagt de breedte en complexiteit van het klimaatvraagstuk om een volgende stap, aldus Jumbo. De aanscherping van de ambitie naar een meer plantaardig eetpatroon sluit aan op de eerdere aangekondigde klimaatdoelstellingen: de CO2-uitstoot van de eigen bedrijfsvoering (de zgn. scope 1 en 2) is uiterlijk in 2030 85% minder dan in 2022. De CO2-uitstoot in de toeleveringsketens (scope 3) moet dan met 50% zijn teruggebracht.
LEESTIP >>> Franchisenemer bij Jumbo: ondernemen in een familiebedrijf
Tegelijkertijd vraagt de breedte en complexiteit van het klimaatvraagstuk om een volgende stap, aldus Jumbo. De aanscherping van de ambitie naar een meer plantaardig eetpatroon sluit aan op de eerdere aangekondigde klimaatdoelstellingen: de CO2-uitstoot van de eigen bedrijfsvoering (de zgn. scope 1 en 2) is uiterlijk in 2030 85% minder dan in 2022. De CO2-uitstoot in de toeleveringsketens (scope 3) moet dan met 50% zijn teruggebracht.
LEESTIP >>> Franchisenemer bij Jumbo: ondernemen in een familiebedrijf
Betere balans
Ton van Veen, CEO van Jumbo: “Een betere balans op ons bord zorgt voor een minder grote CO2-uitstoot. Daarin willen we onze verantwoordelijkheid nemen en zullen we keuzes moeten maken. Daarom hebben we ambitieuze klimaatdoelstellingen neergezet, om zo onze footprint terug te brengen, ook in onze productieketens. Dat doen we enerzijds door de verdere verduurzaming van onze versproducten, door intensieve samenwerking en innovaties met boeren en leveranciers binnen onze ketens. Anderzijds willen we plantaardig eten verder normaliseren. Dat is een grote opgave en vraagt om een aanscherping van ons beleid om de verkoop van vegetarische en plantaardige producten verder te laten groeien.”Makkelijk en toegankelijk
Jumbo wil plantaardig eten makkelijk en toegankelijk maken voor de klant en werkt hierin samen met onder andere leveranciers, experts en maatschappelijke organisaties. Behalve met uitbreiding van het vegetarische assortiment stimuleert het bedrijf een meer plantaardig dieet met lekkere en gezonde recepten. Alle verspakketten zijn bovendien standaard voorzien van een vega-tip. Van de recepten die Jumbo deelt op Jumbo.com en in het Jumbo magazine is inmiddels meer dan 50 procent vega of vegan.
Nieuws

Recht op deconnectie: wat moeten werkgevers doen?
Lees meer

Provisie voor het vakantiegeld van werknemers in 2025
Lees meer
Het inspirerende traject van Morgan bij Kiabi: van werknemer tot franchisenemer
Lees meer
Geen vergunning voor Jumbo in Roeselare, wel in Dilsen
Lees meer
Nieuwe Belchicken opent op Koning Astridplein in Antwerpen
Lees meer
Heropening Carrefour Market Zulte: “Duurzame make-over van vloer over koelsysteem tot verwarming”
Lees meer