Heb je een winkel of een concept?
Succes kan vele oorzaken hebben. Misschien heb je de gunfactor, weinig concurrentie in de buurt of ligt je winkel op een handige route. Denk goed na wat precies het succes van je huidige bedrijf bepaalt. Is het ook kopieerbaar voor een andere ondernemer in een andere plaats?
Wie blijft er voor je klanten?
Franchisen kan (zeker in de beginfase) een tijdrovende bezigheid zijn. Aandacht die je voordien exclusief op klanten richtte, moet je nu ook aan (potentiƫle) franchisenemers besteden. Blijft de dienstverlening van je eigen vestiging(en) daarmee op peil? Heb je mensen in je team die eventueel meer verantwoordelijkheden op zich zouden kunnen nemen?
Wat maakt je concept uniek?
Als franchisegever help je de franchisenemer met een volledig uitgedacht inkoop- en marketingproces. Dat verlaagt de drempel om een eigen vestiging te beginnen. Maar hoe uniek is je concept? Wat zijn de producten of diensten die je alleen bij jouw bedrijf kunt krijgen?
Of met andere woorden: wat zorgt ervoor dat je franchisenemer niet na een paar jaar besluit alsnog voor zichzelf te beginnen?
Heb je voldoende documentatie?
Als ondernemer heb je te weinig tijd om voortdurend met een franchisenemer aan de lijn te hangen, laat staan met vijf verschillende.
Daarom is het belangrijk dat je al je bedrijfsprocessen zorgvuldig documenteert. Ook al omdat sommige zaken voor jezelf misschien vanzelfsprekend lijken, maar die een franchiser zonder duidelijke instructies geheel anders aanpakt.
Ken je de regels?
Met een franchisenemer sluit je een franchisecontract af. Die contracten zijn aan bepaalde regels gebonden. Lees hier meer over de juridische aspecten van Franchising.
Hoeveel vrijheid sta je toe?
Wil je de volledige controle houden over je concept? Of sta je franchisenemers toe om hun vestigingen enigszins te personaliseren? Voor beide valt wat te zeggen. Micromanagement kost je over het algemeen meer tijd, maar je houdt ook beter zicht op de kwaliteit. Goede ondernemers zullen door personalisering of regionalisering meer klanten trekken, maar een mislukte marketingactie straalt ook af op je merk.
Overweeg jij een franchiseformule op te zetten en wil je daar eens over brainstormen? Denk je erover franchisegever te worden? Neem dan contact op met de Franchise experts van FranCorp Belgium.
Blijf je graag op de hoogte over franchising? Schrijf je dan gratis in op onze nieuwsbriefĀ