Côté Sushi - Juli / Augustus / September

Jan Apers, van franchise recruiter tot franchisenemer Carrefour

Dat het franchisen in het bloed van Jan Apers zit, is een understatement. Tijdens zijn professionele carrière kwam hij op een moment terecht op de hoofdzetel van Carrefour (als verantwoordelijke voor de recrutering voor regio Oost- en West-Vlaanderen en Antwerpen).  Hij leidde het franchiseconcept van de onderneming mee als franchise recruiter. Intussen kan je hem terugvinden in zijn eigen franchisefiliaal in Izegem.

Waarom bent u zelf franchisenemer geworden?

Dat is eigenlijk heel toevallig gestart.  Ik was aan het werk bij Carrefour als franchise recruiter voor Market winkels en ik had eigenlijk geen intenties om te stoppen, ik zat daar goed, tot dat het project in Izegem op mijn bureau terecht kwam en mijn persoonlijke interesse is toen enorm aangewakkerd. Mijn ouders waren zelfstandig en het zat wel in mijn bloed van dat pad te volgen, en met Izegem kreeg ik een uitdaging waar ik heel graag mijn tanden in wou zetten.

Het was ook een bestaande winkel, de vorige gerante die had ook aangegeven dat ze nog een tijd wou blijven om de overgang te verzekeren en dat is dan ook zo gegaan sinds ik de sleutel afgelopen december in handen kreeg.

De gerante heeft heel wat geholpen, biedt Carrefour nog andere hulp?

Ja, bij Carrefour is het zo dat je voor de opening een opleidingstraject krijgt over het wel en wee van het runnen van zo’n winkel. En daarbij krijg je ook een training coach die je dan individueel extra kan begeleiden. Op die manier weet je wat je te wachten staat en kan je er van in het begin 100% voor gaan.

Ook nu krijg ik nog steeds hulp, dat kan gaan van een snelle vraag beantwoorden tot de regionaal directeur die regelmatig langs komt om te zien of alles vlot verloopt. De ondersteuning blijft bij Carrefour zeker ook nadat de deuren geopend zijn.

Als vroegere franchise recruiter en huidige franchisenemer, hoe verloopt het selectieproces bij Carrefour?

Het begint eigenlijk allemaal bij het eerste gesprek natuurlijk. Daarin wordt er eigenlijk al een belangrijke selectie gemaakt, want het is niet genoeg om er toe te komen dat je een franchise wil openen. Carrefour gaat tijdens gesprekken en aan de hand van documentatie nagaan hoe het zit met het financiële luik en de capaciteiten van de kandidaat-franchisenemer. Daarnaast zijn er natuurlijk ook heel wat andere aspecten die nader bekeken worden, maar daar worden ze dan over geïnformeerd tijdens de gesprekken.

Het is wel zo dat Carrefour aantrekkelijk is als franchisegever. Het is een heel bekende naam, iedereen kent het merk Carrefour, maar het is ook een aangename franchisegever. Ze bieden enorm veel ondersteuning, maar tegelijk krijg je ook heel veel ruimte om je eigen touch te geven en zelf initiatief te tonen. Ik denk dat die combinatie wel extra meegenomen is.


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis