Na een eerste gesprek met de franchisepartner en het verkennen van het concept, ging alles snel. De klik met de franchisecoach en het team was er vanaf het begin, verteld Temur. De winkel in Kortrijk draaide al, en dankzij een doorgedreven training kon hij van dag één starten met vertrouwen. “Ze leren je alles: winkelbeheer, kassasysteem klantencontact… Bovendien is er altijd iemand beschikbaar als je vragen hebt. Dat geeft rust.”
Een nieuwe professionele richting
Hoewel Temur de stap naar een volledig nieuwe sector zette, voelde de overgang verrassend natuurlijk aan. Hij ontdekte al snel dat veel vaardigheden uit zijn vorige carrière – klantgerichtheid, assertiviteit, zelfstandigheid en probleemoplossend denken – perfect inzetbaar waren binnen een Press Shop. “Je moet hier met mensen kunnen omgaan, situaties snel kunnen inschatten en een winkel kunnen runnen. Dat heb ik vijftien jaar lang gedaan, alleen in een andere context,” legt hij uit. Die combinatie van ervaring en motivatie maakte dat hij vanaf het begin met vertrouwen aan zijn nieuwe avontuur kon beginnen.
Een winkel waar klanten terugkomen voor meer dan hun krant
De Press Shop in het station van Kortrijk draait op een mix van kranten, tijdschriften, snacks, drankjes, tabak en lotto, maar Temur bewijst elke dag dat een winkel pas écht werkt dankzij de manier waarop je met klanten omgaat. “Het station is een plek met veel passage, maar mensen komen terug omdat ze zich hier goed voelen. Ik onthoud wat ze nodig hebben. Sommige komen gewoon even voor een praatje. Dat vind ik het mooiste aan deze job.”
Zijn succes is volgens hem geen toeval. “Je moet klantgericht zijn. Mensen voelen energie. Als je hen met respect en positiviteit behandelt, komen ze terug. Ik amuseer me elke dag.”
Van zelfstandig autohandelaar naar zelfstandige franchisenemer
Hoewel het ondernemerschap niet nieuw was voor Temur voelde Press Shop meteen als de juiste volgende stap. “Het is heel anders, maar wel precies wat ik nodig had. Ik heb structuur, een sterk merk achter mij en toch volledige vrijheid om mijn winkel op mijn manier te runnen.”
Hij staat bijna altijd zelf in de winkel, met af en toe hulp van zijn vrouw of een fleximedewerker. De lange uren deren hem niet: “Ik geniet ervan. Ik voel me hier goed.”
Ambities voor de toekomst
Of hij in de toekomst een tweede winkel wil openen? “Zeker, maar pas als ik een goed team heb. Je kan niet overal tegelijk zijn. Ik wil het goed doen, niet zomaar iets nemen.”
Aan stoppen denkt hij in ieder geval niet. “Ik zie mij nog lang bij Press Shop. Misschien op een andere locatie, misschien met meerdere winkels, maar altijd binnen het netwerk.”
Een warme aanbeveling voor toekomstige franchisenemers
Wat zou hij zeggen tegen iemand die twijfelt om ook Press Shop-franchisenemer te worden? “Ik kan het echt aanraden. Je moet het graag doen, want het zijn lange dagen. Maar als je mensen graag helpt en energie krijgt van klantencontact, dan is dit fantastisch. Ik voel me hier thuis.”
Temur straalt wanneer hij over zijn zaak praat. Hij kent zijn klanten door en door, voelt zich omringd door het franchiseteam en merkt elke dag dat zijn aanpak werkt. “Ik kan er een boek over schrijven,” lacht hij. “Maar voorlopig blijf ik gewoon doen wat ik graag doe.”