Johnny's Burger - Juni/Juni/Augustus

Hoe leningen ophalen bij het publiek ook voor franchiseconcepten een stevige boost kan zijn

WinWinner brengt ondernemers en investeerders samen. Op het crowdfundingplatform kunnen enerzijds ambitieuze ondernemers hun activiteiten, groeiplannen en financieringsbehoefte publiceren, anderzijds kunnen particulieren of bedrijven geld lenen aan die ondernemingen. Het WinWinner-team leidt dat hele proces in goede banen. Wij spraken met Matthias Browaeys, oprichter van WinWinner.

Matthias, hoe kwam het idee voor WinWinner tot stand?

“Het idee voor WinWinner ontstond toen ik nog student Kmo-management was, in 2016. Voor mijn bachelorproef deed ik onderzoek naar de winwinlening, een maatregel die de overheid in het leven heeft geroepen om investeringen in Vlaamse ondernemingen fiscaal aantrekkelijker te maken. Ik stelde vast dat heel wat ondernemers met hun financieringsbehoefte niet bij de banken terecht konden. De winwinlening was voor die ondernemers een interessant alternatief om geld op te halen, maar te weinig gekend bij het grote publiek. Op die manier ontstond het idee om een platform op te richten waarop ondernemers hun financieringsbehoefte kenbaar konden maken aan particulieren, die via de winwinlening konden investeren.”

Hoe zit jullie aanpak in elkaar?

“We begeleiden ondernemers van A tot Z bij de zoektocht naar financiering bij het publiek. Dat doen we met een mix van financiële, commerciële en juridische profielen. Eerst voeren we uiteraard een screening uit: zit het businessplan goed in elkaar? Is er een onderbouwd financieel plan? Zien de historische cijfers er goed uit? Zal er volgens de financiële planning voldoende terugbetalingscapaciteit zijn om de opgehaalde leningen later terug te betalen?”

“Bij een positieve screening starten we de campagnevoorbereidingen: onze crowdfundcoaches en copywriters stellen in samenspraak met de ondernemer een campagne op. In die campagne stellen we de onderneming voor, aan de hand van een pitch en een financiële analyse. We zorgen ook voor de nodige juridische documenten om bij het publiek op zoek te gaan naar financiering. Vervolgens is het tijd om de campagne te lanceren. Dan komt het zowel voor onze klanten als voor ons vooral aan op 2 zaken: communicatie en opvolging van investeerders. Je moet zoveel mogelijk potentiële investeerders bereiken door verschillende communicatiekanalen (face-to-face meetings, sociale media, pers, nieuwsbrieven...) in te schakelen en als mensen vragen hebben alvorens ze al dan niet investeren, moet je die uiteraard beantwoorden. Ten slotte verzorgen we ook de administratie, zoals de opmaak van de leningscontracten.”

Jullie bestaan dus al enkele jaren. Hoe is die aanpak geëvolueerd?

“De basis is onveranderd gebleven: screenen, voorbereiden, campagnebegeleiding en administratie. Maar sinds begin 2020 hebben we een vergunning van de FSMA, de financiële toezichthouder in ons land. Dankzij die vergunning kunnen mensen niet alleen via de winwinlening investeren, maar ook via een gewone achtergestelde lening, en dat al vanaf 500 euro. Aangezien de minimale investering via de winwinlening bij ons op 5.000 euro ligt, hebben we de investeringsdrempel serieus kunnen verlagen. Onze vergunning ging ook gepaard met een volledige vernieuwing van ons platform, om zoveel mogelijk zaken te automatiseren. De vergunning en de vernieuwing van het platform betekenden een serieuze boost voor het aantal investeringen.

Wat voor bedrijven komen bij jullie terecht?

“De variatie in onze klantenportefeuille is een van de redenen die ons werk zo boeiend maakt. Zo hebben we al vanalles de revue zien passeren, van een boer die Wagyu-runderen kweekt, over een koffieketen tot een bedrijf dat een eigen AI-tool had gebouwd. Ook franchiseconcepten kunnen bij ons terecht: zo haalde een spaghettirestaurant met verschillende vestigingen, waarvan enkele in franchise, meer dan €100.000 op via WinWinner.”

“Veel hangt natuurlijk af van de ondernemers achter het bedrijf: zijn zij bereid om zelf tijd en moeite in hun campagne te steken en in hun eigen netwerk investeerders te zoeken? Want een financieringscampagne slaagt natuurlijk niet zomaar. Je moet veel tijd steken in -zoals ik eerder al zei- communicatie en het opvolgen van investeerders.”

“Ik besef dat niet elke onderneming al even vertrouwd is met crowdlending, waarbij je op zoek gaat naar leningen bij het publiek. Het is ook niet de goedkoopste manier van financiering. Toch levert een geslaagde campagne heel wat opstekers op: je tankt niet alleen geld bij om te investeren in je groeiplannen, maar bovendien hoef je geen aandelen af te staan én het levert je vaak heel wat exposure op, bijvoorbeeld via de pers en op sociale media. We merken vaak dat onze klanten niet alleen geld ophalen, maar ook zelf nieuwe klanten vinden dankzij hun campagne. Dat laatste punt is zeer belangrijk, bijvoorbeeld voor franchises die hun concept verder willen laten groeien.”

“Natuurlijk zijn we er ons van bewust dat crowdlending niet de enige manier is om je bedrijf te financieren, het financieringslandschap gaat veel breder dan dat. Daarom richtten we in 2019 een zusterbedrijf op. Funding agency The Harbour helpt ondernemers in het bredere plaatje van financiering. We coachen hen bij het opstellen van hun financieel plan om hen vervolgens te begeleiden bij het benaderen van financieringskanalen zoals banken, business angels of de overheid. Ook WinWinner kan een van die kanalen zijn.”

Het begrip ‘crowdlending’ is misschien nog wat onbekend bij het grote publiek. Is de markt wel rijp voor jullie concept?

“We zien dat het via crowdlending geleende bedrag in België jaar na jaar stijgt. Zowel bij ondernemers als bij investeerders zien we bij WinWinner een toenemende interesse. Zo hadden we eind mei al méér campagnes gelanceerd dan in 2020. Ook qua opgehaald bedrag zitten we al boven de cijfers van vorig jaar. Het gaat dus hard in de crowdlendingmarkt, en ook bij ons.”

Hoe zie je de crowdlendingmarkt evolueren de komende jaren?

“Aangezien banken als gevolg van corona nog terughoudender zijn geworden qua zakelijke kredietaanvragen, verwachten we dat crowdlending steeds aan belang zal winnen bij bedrijven die geld zoeken om hun groeiplannen te financieren. Zo krijgen wij bij WinWinner maandelijks meer dan 100 aanvragen van ondernemers die meer willen weten over ons concept. Aan de andere kant is er al enkele jaren een heel lage rente op spaarrekeningen. Mensen gaan dan ook op zoek naar meer renderende oplossingen in plaats van al dat geld op spaarboekjes te laten staan. Aangezien wij alleen Belgische ondernemingen op ons platform toelaten en alle informatie zo duidelijk mogelijk oplijsten, weten mensen goed waarin ze investeren. Dat lokale aspect trekt aan, zeker in vergelijking met complexere beleggingsproducten zoals fondsen of aandelen, waarbij je niet altijd goed weet waarin je nu precies investeert.”

“Door de afgelopen jaren te hebben gewerkt aan het op punt stellen van onze aanpak -met de mix van financiële, commerciële en juridische kennis- maken we ons sterk dat we nu klaar zijn om sterk te groeien in de boomende crowdlendingmarkt.”

Wil je meer weten over de werking van WinWinner? Op deze pagina vind je meer informatie voor ondernemers.


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis