Significante prijsstijging
Het verbod op promoties, dat in Belgische supermarkten gold van 19 maart tot 2 april, was achteraf bekeken nergens voor nodig, schrijft het Laatste Nieuws: in buurlanden nam de hamsterwoede even snel af als in België, ook zonder beperking op kortingen. De maatregel veroorzaakte wel een ander, ongewenst effect: de voorbije maand zijn de prijzen in Belgische supermarkten gemiddeld met 2,6% gestegen, volgens metingen van Daltix. 3.300 producten werden minstens 5% duurder, zon 1.500 daarvan stegen met 10% of meer. Het verschil met de buurlanden wordt groter: in Frankrijk zijn de prijzen sinds de coronacrisis gemiddeld met slechts 0,3% toegenomen, in Nederland met 0,4% en in Duitsland met 1%.Toch zijn de standaardprijzen niet gestegen: de duurdere winkelkar is puur het gevolg van het wegvallen van kortingen, verklaart Alexander De Lancker van Daltix aan de krant. Het effect op het kasticket was het grootst bij Colruyt, wat logisch is omdat die keten reageert op alle promoties bij concurrenten – en die waren er plots niet meer. Dat veroorzaakte wel enige imagoschade voor de discounter, die dan ook snel weer stevig uitpakte met kortingen zodra dat kon. Maar niet alle ketens hebben dat voorbeeld meteen gevolgd. Terwijl Albert Heijn, Aldi, Lidl en Intermarché hun folderacties grotendeels weer hebben opgenomen, is dat nog niet het geval bij de nummers twee en drie op de markt: Delhaize en Carrefour. Daardoor blijft de promotiedruk laag: ze bedraagt zon 2%, tegenover gemiddeld 6% voor de coronacrisis. Dat is niet goed voor de prijsperceptie: consumenten verdenken supermarkten van bewuste prijsverhogingen.
Geblokkeerde prijzen
Bij Delhaize wil men de druk op de medewerkers en de bevoorradingsketen nu niet nodeloos verhogen met promotie-acties: de retailer geeft daarom al sinds 3 april een solidariteitskorting van 5% op de volledige winkelkar. Bij Carrefour wijst men erop dat de versoepeling enkel geldt voor kortingen die al op de planning stonden. “De terugkeer van promoties wordt waarschijnlijker, maar de officiële tekst moet nog steeds worden gepubliceerd,” zegt het bedrijf in een persbericht. In afwachting krijgen houders van de Carrefour Bonus Card nu 500 Bonuspunten extra, wat neerkomt op een korting van 5 euro op hun volgende aankoop, bij aankoop van minstens 50 euro. De actie geldt tussen maandag 20 april en zaterdag 9 mei.Ook Intermarché reageert: de Musketiers beloven om in deze moeilijke periode de prijzen van alle merken, inclusief de huismerken, te blokkeren. Concreet gaat het om meer dan 10.000 producten waarvan de prijs niet zal stijgen. Daarmee volgt de keten een trend die in Frankrijk is ingezet: daar garanderen wel meer ketens hun ongeruste klanten dat de prijzen niet zullen stijgen. E.Leclerc blokkeert er de prijs van meer dan 4000 referenties, Casino beperkt de prijs van 700 huismerken, Lidl blokkeert er 1500 prijzen… Consumentenorganisaties vrezen wel dat de prijzen van andere producten sterker zullen stijgen, bijvoorbeeld in groenten en fruit.
Nieuws

Recht op deconnectie: wat moeten werkgevers doen?
Lees meer

Provisie voor het vakantiegeld van werknemers in 2025
Lees meer
Het inspirerende traject van Morgan bij Kiabi: van werknemer tot franchisenemer
Lees meer
Geen vergunning voor Jumbo in Roeselare, wel in Dilsen
Lees meer
Nieuwe Belchicken opent op Koning Astridplein in Antwerpen
Lees meer
Heropening Carrefour Market Zulte: “Duurzame make-over van vloer over koelsysteem tot verwarming”
Lees meer