Ik bied u 6 tips aan om te slagen in de rechtzetting van uw bedrijf
1. Minimaliseer het probleem niet
Telkens ik de manager van een KMO begeleid bij het herstel van zijn activiteiten, hoor ik dezelfde uitspraak: « deze situatie is uitzonderlijk en tijdelijk ». Het is duidelijk dat zonder een sterke bewustwording en een bereidwilligheid van de leider om zichzelf in vraag te stellen, de kans op succes relatief klein is.Toegeven dat uw bedrijf in een crisis verkeert, is al een grote stap vooruit.
2. Geruststellen, geruststellen en nog eens geruststellen
In deze fase is het essentieel om alle belanghebbenden ervan te overtuigen dat het bedrijf ziek is, maar dat er maatregelen worden genomen om het weer op de been te krijgen.3. Stop de bloeding
Het basisprincipe is dat je vandaag absoluut moet overleven om morgen een beter leven te bekomen.Het is belangrijk het bedrijf de actiemiddelen terug te geven om de nodige tijd te bekomen voor een herstel.
Om stand te houden zullen vrijwillige acties moeten worden ondernomen. Dit omvat het onderhandelen met banken, leveranciers, klanten, medewerkers alsook de administratie, en het snoeien in verschillende kosten (vermindering van niet-noodzakelijke kosten, ontslagen, ...).
4. Identificeer de oorzaken en vertrouw niet op de symptomen
Praat met informele leiders. Zelfs als ze geen belangrijke hiërarchische spelers zijn, toch zijn hun meningen vaak niet enkel erg nuttig om de oorsprong van de problemen te achterhalen, maar eveneens om oplossingen te bedenken. Deze kunnen later in een crisisplan geïntegreerd worden.5. Stel een crisisplan op voor een middellang termijn
Als er enkel maar diep zou worden bezuinigd, zou het emotioneel moeilijk maar technisch eenvoudig te realiseren zijn. Vernietigen is steeds eenvoudiger dan bouwen.In deze fase is het absoluut noodzakelijk uit de paniekmodus te geraken en vooruit te denken over een periode van 6 tot 12 maanden. Iedereen speelt hierbij een belangrijke rol.
Als kapitein van een zinkend schip, zal u een klare taal moeten spreken, alsook eerlijk, consistent en vastberaden zijn. Er is hier geen plaats voor twijfel.
Het opstellen van een crisisplan zal onder andere de werkpunten, acties, timing en rolverdeling aankaarten.
Dit plan biedt verduidelijking en een hart onder het riem.
6. Maak een Businessplan gebaseerd op de troeven van het bedrijf
Verliezen verminderen helpt, maar werkt niet op lang termijn. Het bedrijf moet zo snel mogelijk winst kunnen maken. Dit vereist omzetontwikkeling en kostenvermindering. Maar wees voorzichtig; bij elke actie moet rekening worden gehouden met de strategie van het bedrijf. Om geld binnen te halen zou u in de verleiding kunnen komen onroerend goed (gebouwen, machines en gereedschap, enz.) te verkopen, activiteiten af te staan of zelfs essentiële investeringen in vraag te stellen, waardoor u uw nieuwe strategie niet kan uitrollen en u uw kansen op herstel tenietdoet.Succes!
46 minuten
Nieuws

Recht op deconnectie: wat moeten werkgevers doen?
Lees meer

Provisie voor het vakantiegeld van werknemers in 2025
Lees meer
Het inspirerende traject van Morgan bij Kiabi: van werknemer tot franchisenemer
Lees meer
Geen vergunning voor Jumbo in Roeselare, wel in Dilsen
Lees meer
Nieuwe Belchicken opent op Koning Astridplein in Antwerpen
Lees meer
Heropening Carrefour Market Zulte: “Duurzame make-over van vloer over koelsysteem tot verwarming”
Lees meer