Ik bied u 6 tips aan om te slagen in de rechtzetting van uw bedrijf

1. Minimaliseer het probleem niet

Telkens ik de manager van een KMO begeleid bij het herstel van zijn activiteiten, hoor ik dezelfde uitspraak: « deze situatie is uitzonderlijk en tijdelijk ». Het is duidelijk dat zonder een sterke bewustwording en een bereidwilligheid van de leider om zichzelf in vraag te stellen, de kans op succes relatief klein is.

Toegeven dat uw bedrijf in een crisis verkeert, is al een grote stap vooruit.

2. Geruststellen, geruststellen en nog eens geruststellen

In deze fase is het essentieel om alle belanghebbenden ervan te overtuigen dat het bedrijf ziek is, maar dat er maatregelen worden genomen om het weer op de been te krijgen.

3. Stop de bloeding

Het basisprincipe is dat je vandaag absoluut moet overleven om morgen een beter leven te bekomen.

Het is belangrijk het bedrijf de actiemiddelen terug te geven om de nodige tijd te bekomen voor een herstel.

Om stand te houden zullen vrijwillige acties moeten worden ondernomen. Dit omvat het onderhandelen met banken, leveranciers, klanten, medewerkers alsook de administratie, en het snoeien in verschillende kosten  (vermindering van niet-noodzakelijke kosten, ontslagen, ...).

4. Identificeer de oorzaken en vertrouw niet op de symptomen

Praat met informele leiders. Zelfs als ze geen belangrijke hiërarchische spelers zijn, toch zijn hun meningen vaak niet enkel erg nuttig om de oorsprong van de problemen te achterhalen, maar eveneens om oplossingen te bedenken. Deze kunnen later in een crisisplan geïntegreerd worden.

5. Stel een crisisplan op voor een middellang termijn

Als er enkel maar diep zou worden bezuinigd, zou het emotioneel moeilijk maar technisch eenvoudig te realiseren zijn. Vernietigen is steeds eenvoudiger dan bouwen.

In deze fase is het absoluut noodzakelijk uit de paniekmodus te geraken en vooruit te denken over een periode van 6 tot 12 maanden. Iedereen speelt hierbij een belangrijke rol.

Als kapitein van een zinkend schip, zal u een klare taal moeten spreken, alsook eerlijk, consistent en vastberaden zijn. Er is hier geen plaats voor twijfel.

Het opstellen van een crisisplan zal onder andere  de werkpunten, acties, timing en rolverdeling aankaarten.

Dit plan biedt verduidelijking en een hart onder het riem.

6. Maak een Businessplan gebaseerd op de troeven van het bedrijf

Verliezen verminderen helpt, maar werkt niet op lang termijn. Het bedrijf moet zo snel mogelijk winst kunnen maken. Dit vereist omzetontwikkeling en kostenvermindering. Maar wees voorzichtig; bij elke actie moet rekening worden gehouden met de strategie van het bedrijf. Om geld binnen te halen zou u in de verleiding kunnen komen onroerend goed (gebouwen, machines en gereedschap, enz.) te verkopen,  activiteiten af te staan of zelfs essentiële investeringen in vraag te stellen, waardoor u uw nieuwe strategie niet kan uitrollen en u uw kansen op herstel tenietdoet.

Succes!

46 minuten
Nieuws
Vanbreda Logo
De gemoedsrust van een cyberverzekering Lees meer
GEOCONSULTING Logo2020 RVB Title Baseline Color Positif
Functionele diversiteit: een kans of een hindernis voor ontwikkelaars? Lees meer
Discountketen Leader Price verdwijnt uit België Lees meer
Heropening Spar Linkeroever Lees meer
Jumbo verzelfstandigt winkels in Lanaken, Heusden-Zolder en Sint-Lambrechts-Herk Lees meer
Vanbreda Risk & Benefits : Expert van de week Lees meer

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

The choice is yours Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.