1. “Wij zijn geen doelwit: waarom zou iemand ons bedrijf willen hacken?”
Veel bedrijven denken dat cybercriminelen enkel mikken op grote multinationals of organisaties met gevoelige data. Maar de realiteit is anders: de meeste aanvallen zijn niet gericht, maar opportunistisch. Via phishingcampagnes proberen hackers binnen te geraken waar ze kunnen en hoe meer e-mailadressen ze targetten, hoe groter de kans dat iemand klikt.
Bovendien worden kleinere bedrijven vaak onbewust betrokken in grotere aanvallen, bijvoorbeeld als toegangspoort tot een grotere speler in de keten (supply chain attacks). Zelfs als jouw bedrijf niet het primaire doelwit is, kan je dus wel degelijk slachtoffer worden. Het is helaas een utopie om te denken dat omdat je geen ziekenhuis of grote financiële speler bent, jouw data niet waardevol zijn voor cybercriminelen.
Ons advies: Beschouw cyberrisico’s niet als een ver-van-je-bedshow. Elke organisatie met digitale processen loopt risico en net daarom is een goede voorbereiding én verzekering cruciaal.
2. “De impact van een incident op ons bedrijf is vermoedelijk beperkt en we kunnen wel een paar uur zonder IT”
Sommige bedrijven zijn ervan overtuigd dat ze bij een cyberincident gewoon kunnen overschakelen op papieren processen. Maar door de digitalisering van de afgelopen jaren is dat vaak niet meer realistisch. Wat als je digitale data niet beschikbaar is? Wat als je geen facturen meer kunt uitsturen en er een cashflowprobleem ontstaat? Of wat als je logistieke speler niet meer kan leveren? Een cyberincident raakt niet alleen je IT-afdeling. Het kan een watervaleffect creëren waardoor je bedrijfsactiviteit gedeeltelijk of volledig tot stilstand komt.
Op zo’n moment kan je een beroep doen op je dekking voor business interruption. En vergis je niet: veel bedrijven zijn enkele uren na een incident nog lang niet volledig operationeel. Soms kan dat dagen tot zelfs weken duren. Natuurlijk het je ook al vanaf het eerste moment de ondersteuning van het incident response team.
Ons advies: Denk verder dan enkel de IT-impact. Een cyberincident raakt vaak ook communicatie, juridische verplichtingen, reputatie en cashflow. Een cyberverzekering biedt ondersteuning op al die vlakken.
3. “Onze IT-beveiliging is op orde – wij zijn goed beveiligd”
Een sterke IT-infrastructuur is een uitstekende eerste stap, maar geen garantie dat je nooit een incident zal hebben. Zelfs in de cloud blijf je verantwoordelijk voor de juiste configuratie. En menselijke fouten, zoals klikken op een phishingmail, blijven altijd mogelijk.
Ook IT-partners kunnen fouten maken of overbelast raken bij een grootschalig incident. Zij focussen daarbij vaak enkel op het technische luik, terwijl een cyberverzekering ook ondersteuning biedt op juridisch, communicatief en organisatorisch vlak.
Hoewel IT-teams en externe partners een cruciale rol spelen in het beveiligen van systemen, ligt de verantwoordelijkheid voor cyberveiligheid niet uitsluitend bij hen. Cyberveiligheid is een gedeelde verantwoordelijkheid. Elke medewerker, van administratie tot directie, speelt mee in het voorkomen van incidenten. Een cyberverzekering erkent die gedeelde verantwoordelijkheid en biedt ondersteuning op meerdere fronten: van technische interventie tot juridische bijstand, communicatieadvies en crisismanagement. Zo sta je als organisatie sterker.
Ons advies: Beschouw een cyberverzekering als essentiële aanvulling op je IT-beveiliging. Net zoals een brandverzekering geen vervanging is voor een brandalarm, maar wel een kritische schakel.
4. “De kost van de verzekering is te hoog en je zal zien dat het toch niet gedekt is”
De kost van een cyberverzekering kan op het eerste zicht aanzienlijk lijken, maar weegt vaak niet op tegen de potentiële schade bij een incident. Je koopt niet alleen een financiële dekking, maar ook toegang tot gespecialiseerde hulp bij incidenten. Een cyberverzekering biedt dus niet alleen financiële bescherming, maar ook gemoedsrust en directe ondersteuning wanneer het nodig is.
Een misverstand over dekking ontstaat soms bij vormen van cyberfraude waarbij geen sprake is van een inbraak in het IT-systeem. Denk aan situaties waarin criminelen via e-mail of telefoon proberen medewerkers te misleiden tot het uitvoeren van een betaling. Ze breken niet in in je systeem, maar in je denkproces. Zulke aanvallen vallen niet onder de klassieke cyberverzekering, maar worden gedekt via aparte fraudeverzekeringen. Vandaag bieden steeds meer verzekeraars aanvullende polissen aan die ook deze vormen van digitale manipulatie dekken. Zo ben je als onderneming beter beschermd tegen een breed scala aan cyberrisico’s.
Ons advies: Bekijk de premie voor een verzekering niet louter als een kost, maar als een investering in de bedrijfscontinuïteit. En laat je bestaande polissen zeker nakijken op eventuele hiaten of overlappen.