Hoe weet u zeker dat uw verkooppunt geoptimaliseerd is voor groei? De optimalisatiestudie is een allesomvattende oplossing.
Welke problemen kunt u oplossen met een optimalisatiestudie?
De optimalisatiestudie is een sleuteltool om twee soorten problemen aan te pakken:
1/ Uw verkooppunt ondervindt moeilijkheden:
- De omzet voldoet niet aan uw verwachtingen of daalt;
- U wordt geraakt door de komst van een concurrent en wilt gepast reageren.
2/ U wilt de groei ondersteunen:
- U staat op het punt om uw winkel te vernieuwen of uit te breiden en u wilt weten hoe u dit het best aanpakt: met hoeveel m² moet u uitbreiden, welke afdelingen uitbreiden, welke toevoegen of schrappen, enz.;
- U zoekt gewoon manieren om uw verkoop en omzet te verhogen: gezien uw verzorgingsgebied en uw concurrenten, welke omzet kunt u bereiken als u alles in uw winkel optimaliseert, en welke concrete acties moet u nemen om dat te bereiken?
Wat is een optimalisatiestudie van een verkooppunt?
Het gaat om een objectieve en externe studie die u toevertrouwt aan een onafhankelijk adviesbureau dat de situatie van uw verkooppunt vanuit verschillende invalshoeken analyseert. Als handelaar hebt u niet altijd toegang tot alle nuttige gegevens om de juiste beslissingen te nemen, en wordt u opgeslorpt door de dagelijkse gang van zaken. Deze externe studie kan u dus de ontbrekende informatie bieden om betere keuzes te maken over de inrichting van uw winkelruimte en het assortiment.
De studie verloopt in 3 stappen:
- Eerst bekijken we de verkoopstatistieken om te zien hoe de verschillende productcategorieën presteren en hoe hun omzet in de tijd evolueert. Dit maakt het mogelijk om te bepalen of bepaalde afdelingen moeten worden vergroot of juist verkleind.
- Vervolgens analyseren we op het terrein en aan de hand van gegevens de micro-economische situatie van uw verkooppunt: wie zijn de concurrenten, wat bieden zij aan, hoe staat de markt ervoor… Hieruit komen aanwijzingen voort over hoe u zich kunt onderscheiden om aantrekkelijker te zijn voor nieuwe klanten. Bijvoorbeeld: lokale klanten zijn geïnteresseerd in een bepaalde productcategorie die uw concurrenten niet aanbieden – dat is uw kans.
- Tot slot kunnen deze cijferanalyses worden aangevuld met kwalitatieve analyses van het koopgedrag van lokale consumenten (vaste klanten, occasionele klanten, maar ook niet-klanten). Zo begrijpt u waarom ze bij u kopen… of niet! U kunt dan veranderingen aanbrengen die hen aanzetten om voor u te kiezen in plaats van de concurrentie.
De studie geeft u bovendien zeer concrete aanbevelingen en een actieplan op korte, middellange en lange termijn. Bijvoorbeeld:
- Versterk en pas de reclame aan in de 10 wijken waar uw marktaandeel te laag is om uw omzet met 7,9% te verhogen.
- Vergroot uw winkel met netto 200 m² om twee afdelingen te ontwikkelen: bakkerij en diepvriesproducten, die bij uw concurrenten nauwelijks of niet aantrekkelijk zijn volgens de ondervraagde klanten. Deze twee nieuwe afdelingen zullen zorgen voor een omzetgroei van 17%.
Hoe verloopt een optimalisatiestudie?
Alles begint met een analyse van uw behoeften, om de te volgen methodologie te bepalen. Afhankelijk van uw doelstellingen en gewenste antwoorden kunnen twee delen worden voorzien in de studie:
Een micro-economische / geomarketinganalyse
Dit deel betreft alles wat met uw verkooppunt op lokaal niveau te maken heeft. Het bepaalt uw echte verzorgingsgebied en analyseert de bevolking die er woont, hun kenmerken, uw potentiële klanten, maar ook de details van de lokale vraag en concurrentie.
Een kwalitatieve studie bij klanten en niet-klanten
Hierbij bellen we (vaste en mobiele nummers) honderden mensen in uw verzorgingsgebied. Ze worden ingedeeld in drie categorieën: vaste klanten, occasionele klanten en niet-klanten. We stellen hen allerlei vragen om te bepalen, bijvoorbeeld, waar de niet-klanten naartoe gaan en waarom ze niet bij u kopen (en dus hoe u hen kunt aantrekken), of wat er ontbreekt voor occasionele klanten om vaker terug te keren.
Tot slot
U ontvangt het rapport van de optimalisatiestudie met een duidelijke positionering voor uw verkooppunt, het potentieel dat u kunt bereiken en het actieplan om dat doel te behalen.
Kort samengevat
De optimalisatiestudie van een verkooppunt is een krachtig en objectief hulpmiddel om uw omzet te verhogen, of dat nu bij gebrek aan groei is of in het kader van een herinrichting/uitbreiding van uw zaak.
We voeren dit soort studies al 20 jaar uit, zowel voor zelfstandige handelaars als voor grote groepen.