Coldwell Banker - April

De ‘drive’ van World Options

De pakketmarkt is booming. Niet alleen consumenten bestellen en verzenden meer, ook de business-to-businessmarkt. De franchisenemers van World Options bieden daarbij de kleine tot middelgrote bedrijven de helpende hand. Hoe? Met een uitgebreide, toegankelijke verzendservice. “Onze franchisers zijn proactief, ze nemen de bedrijven het werk uit handen waardoor het verzenden voor hun nog nooit zo makkelijk is geweest.”

De fietsenfabrikant die proefmodel verstuurt, een metaalbedrijf dat een sample verzendt aan een prospect of een KMO-bedrijf dat kerstcadeaus opstuurt aan relaties; een gemiddeld midden- en kleinbedrijf maakt wekelijks verschillende keren gebruik van een vervoerder. “En dat kost de bedrijven veel tijd en geld”, weet Dirk Kruisinga van World Options. “Tijd en geld dat ze beter aan andere zaken kunnen besteden.”

En daarom zijn de franchisenemers van World Options steeds vaker in beeld. Zij zijn namelijk de ontbrekende schakel tussen de kleine verzender en de grote transporteurs als DPD, DHL en UPS. “Kleinere bedrijven hebben vaak geen goede toegang tot de pakketmarkt en de grote vervoerders daarbinnen. Onder meer omdat ze vaak geen grote verzendaantallen hebben. Dat is de reden dat ze vaak hoge tarieven betalen en veel werk moeten verzetten om het pakket verzonden te krijgen. Bovendien maken ze vaak gebruik van verschillende vervoerders met verschillende tarieven en facturen. Dat maakt het extra complex, en onze formule en onze franchisers maken een einde aan die complexiteit”, weet Kruisinga.

Verzendportaal

Hoe werkt het? KMO-bedrijven krijgen via World Options toegang tot een gebruiksvriendelijk verzendportaal. “Via dat portaal kunnen ze een verzending aanmelden, gereedmaken voor verzending met het verzendlabel. Daarna gaat alles automatisch. Het pakket of de pakketten wordt/worden opgehaald door de vervoerder en afgeleverd bij de bestemming. Het bedrijf kan het pakket volgen en krijgt achteraf via het portaal de factuur toegestuurd.” Op die factuur scherpe tarieven, verzekert Kruisinga. “Wij hebben de contacten met de vervoerders en maken centraal afspraken over tarieven, doorlooptijden, en dergelijken. En alle pakketten en expresszendingen kunnen via ons portaal worden aangemeld: internationaal, spoedeisend maar ook de gewone nationale E-commerce zendingen.”

Die scherpe voorwaarden en brede dienstverlening zijn van meerwaarde, maar dat geldt volgens Kruisinga ook voor de service die de franchisenemers van World Options verlenen. “Het KMO-bedrijf heeft één contactpersoon, onze franchisenemer. Zij zijn de vertrouwde spil en zijn de schakel tussen de lokale, vaak wat kleinere bedrijven die pakketten willen verzenden en de grote transporteurs.”

LEESTIP >>> 21% omzetstijging voor franchiseformule World Options

Kleine dertig franchisenemers

Het mag duidelijk zijn, de franchisenemers zijn een essentiële factor in het concept van World Options. “Binnen nu en drie jaar zitten we op een kleine dertig franchisenemers, zo is onze verwachting. We zien namelijk een groeiende behoefte aan onze dienstverlening en aan de lokale kracht van de franchisenemers. Zij kennen de regio, zij kennen hun klanten. Heel belangrijk, dat geeft KMO-bedrijven vertrouwen”, aldus Kruisinga. Als hij dieper ingaat op de karaktereigenschappen van de franchisenemers, dan wordt duidelijk dat een proactieve houding centraal staat. “Men is zelf heel actief, in het servicen van de bestaande klanten en het werven van nieuwe klanten. Wij zeggen altijd; onze franchisenemers hebben plezier in het werken met KMO-bedrijven, het plezier en de drive in het ontzorgen van deze lokale ondernemers en hun medewerkers.”

Goede telefoon

Die franchisenemers van World Options zijn overigens regionaal actief, en werken vanuit huis, een flexkantoor of vanuit één van de kantoren van de franchisegever. “Een goede telefoon, een laptop en een goede internetverbinding is nodig. Maar veel meer ook niet. Ja, de goede proactieve houding”, lacht Kruisinga. Hij zegt dat de formule hiermee, en met de relatief lage instapfee van €25.000, toegankelijk is voor veel potentiële franchisenemers. “Ze moeten alleen wel rekening houden met een aanloopperiode, in de eerste twee à drie maanden zal de omzet nog niet torenhoog zijn. Dat heeft even tijd nodig, maar daarna kan het hard gaan. En hoe meer bedrijven, hoe meer verzendingen, hoe beter het verdienmodel wordt.”

 


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis