Maandag 11 mei is de datum waar retailers reikhalzend naar uitkijken. Dan zullen winkels terug open mogen, zij het onder duidelijke voorwaarden en met een beperkt aantal klanten in de winkel. Velen verwachten slechts de helft van hun normale omzet te halen, maar toch is de opluchting bij velen groot. Om van de heropening een succes te maken, moeten retailers zich heel goed voorbereiden, zegt marketing- en businessexpert Rik Vera. En dat betekent véél meer dan alleen het plaatsen van schermen en pijlen.

Hoe zal de consument zich in de nabije toekomst gedragen?

Ik zie dat velen het gedrag dat consumenten vandaag vertonen, extrapoleren naar de toekomst. Zo zouden we met zijn allen gaan consuminderen na de gezondheidscrisis. Ik geloof dat niet. We vertonen nu ander gedrag omdat we in een hele bijzondere situatie zitten. Ik denk dat velen onderschatten hoe ver we van onze gewone leefwereld zitten, hoezeer we uit onze gewone doen gehaald zijn door de lockdown. We missen heel veel prikkels, terwijl we die nodig hebben. Daarom vinden mensen het belangrijk dat ze terug kunnen gaan winkelen en contact hebben met anderen.

Wat moeten retailers volgens u doen om zo goed mogelijk voorbereid te zijn?

Ik denk dat het heel belangrijk is dat ze ervoor zorgen dat winkelen leuk is. Dat is niet evident in een context waar ze rekening moeten houden met social distancing en andere maatregelen. Maar de pijlen, de linten, de kegels, het geïmproviseerde plexiglas, … : dat kan niet blijven. We zullen winkels geheel anders moeten gaan inrichten.Retailers moeten door de gezondheidscrisis nieuwe concepten bedenken, nagaan hoe ze klanten een beleving kunnen aanbieden, van winkelen opnieuw een avontuur maken. Het zijn de retailers die creatief zijn die zullen winnen. Maar het zal ook geld kosten. Winkels moeten investeren. Dat is niet evident, als je inkomsten gekelderd zijn. Ze zullen ook moeten nadenken over het feit of kleine of grote winkels opportuun zijn. En nadenken over wat vandaag nog A-locaties en B-locaties zijn.

Veiligheid komt op de eerste plaats bij de opening volgende week. Wat dat betreft zijn handelaars goed voorbereid.

Ja, maar het komt er ook op aan om er heel helder over te communiceren. Vaak zie je dat winkels iets heel goed uitgedacht hebben, maar dat ze het niet helder kunnen overbrengen. Dat is in de huidige context heel belangrijk. Daarom: maak het mensen vooraf en tijdens de winkelervaring zo helder mogelijk hoe je veiligheid in jouw zaak geregeld hebt. Niemand vind het fijn om verloren te lopen of zich dom, onhandig of onaangepast te voelen. Winkelen doen we even niet op automatische piloot. Hélp klanten in hun ervaring. Doe het online, zet je mensen daarvoor in en maak zoveel borden en pijlen en instructies als nodig. Denk aan een luchthaven waar je voor het eerst komt en je je op basis van (het ontbreken van) helderheid en oriëntatie of heel onwennig voelt of meteen thuis. Daarom is het ook belangrijk om mensen persoonlijk aan te spreken en ze welkom te heten.
Nieuws
Meerwaardebelasting
Vanaf 1 januari 2026: nieuwe meerwaardebelasting van 10% op financiële activa Lees meer
sodalis logo.png
Studentenarbeid: verhoging aantal uren en eerste vrijgestelde inkomensschijf Lees meer
Gloednieuwe Carrefour Market in Dinant is helemaal klaar voor een drukke zomer en duurzame toekomst Lees meer
In eerste halfjaar voor Jumbo: meer klanten, stijgende klanttevredenheid, met positief effect op omzet en marktaandeel Lees meer
De markt voor AI en automatisering groeit explosief. Ben jij klaar om mee te profiteren? Lees meer
Ondernemen met Stijl: Sluit je aan bij NZA en word het gezicht van een sterk Mannenmodemerk Lees meer

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

We hebben uw goedkeuring nodig Wij houden van cookies. Deze cookies zijn nodig om uw ervaring nog persoonlijker te maken. Ze slaan geen persoonsgegevens op. Vindt u dit Ok?