7 dagen zonder voedselverspilling, een primeur in België
Op 26 september ging in België de allereerste “Anti-waste challenge” van Too Good To Go van start. Consumenten die meedoen aan deze challenge worden elke dag van de week uitgenodigd om een uitdaging aan te gaan en zo een stap in de goede richting te zetten. De ingeschreven deelnemers ontvangen ook receptideeën, tips en tricks en inspiratie om dagelijks voedselverspilling tegen te gaan.“Als partner van Too Good To Go zijn we verheugd ons aan te sluiten bij dit initiatief dat een belangrijke betekenis krijgt in de huidige context van de koopkrachtcrisis. We moedigen onze klanten en medewerkers aan om actief deel te nemen”, verklaart Pascal Léglise, Corporate Social Responsability en Quality Sustainable Development Director.
Sinds 2018, werkt Carrefour samen met Too Good To Go. Deze applicatie maakt het mogelijk om partnerbedrijven te identificeren en biedt gebruikers zo de mogelijkheid om mandjes met producten dicht bij hun vervaldatum te reserveren tegen voordelige prijzen om zo voedselverspilling tegen te gaan. Na verloop van tijd is dit partnerschap alleen maar sterker geworden. Vandaag zijn zon 463 winkels aangesloten bij Too Good To Go. In totaal zijn er sinds de start van de samenwerking meer dan een half miljoen voedselpakketten verdeeld door Carrefour-winkels in België. Carrefour vertegenwoordigt daarmee een zesde van het totaal aantal verkochte pakketten via Too Good To Go.
LEESTIP >>> Carrefour bundelt de inkoop voor zes landen
Een engagement op alle fronten
Al meer dan 15 jaar is Carrefour een betrokken speler in de strijd tegen voedselverspilling en zet de retailer zich in om voedselverspilling op alle fronten te verminderen. De strijd tegen voedselverspilling vormt inderdaad een van de sterke punten van Act For Food-programma dat op mondiaal niveau door de Groep werd ontwikkeld.Voor Carrefour begint stop zeggen tegen voedselverspilling met doeltreffende interne procedures. Er wordt bijzonder aandacht besteed aan het voorraadbeheer om onverkochte producten zo veel mogelijk te voorkomen. Wanneer de houdbaarheidsdatum nadert, wordt een product in promotie geplaatst aan een lagere prijs. De retailer organiseert vervolgens een snelverkoop in haar winkels. Deze zijn gemakkelijk herkenbaar dankzij het gele etiquette. De korting op de producten kan oplopen tot -70% en zijn nog enkele dagen, soms zelfs enkele weken voor non-foodproducten, te consumeren. Om voedselverspilling te beperken, voorziet Carrefour verder geen houdbaarheidsdatum meer voor een hele reeks niet-bederfelijke producten zoals oliën, azijn, snoep, alcohol, etc.