Met kop en schouders
Sinds 2016 hebben de honderd grootste ketens in België gezamenlijk 11,3% minder verkooppunten, terwijl ze wel 12,9% meer vierkante winkelmeters in beslag nemen. De oppervlaktes stijgen dus, terwijl de winkelaantallen dalen. Dat blijkt uit de jaarlijkse analyse van Locatus, en ligt in lijn met de algemene trend in België: de afgelopen zeven jaar is het aantal winkels met 5,4% gedaald, maar de winkeloppervlakte licht gestegen (+1%).Weinig verwonderlijk nemen supermarkten, bouwmarkten en woonwarenhuizen de meeste plaats in. 41% van de top-100 in vloeroppervlakte bestaat uit supermarkten, bouwmarkten nemen een achtste voor hun rekening. De woonwinkels verloren plek in de voorbije jaren door de verschuiving naar online.
LEESTIP >>> 2022: Terugblik door Carrefour op een jaar gekenmerkt door de verdediging van de koopkracht
Carrefour steekt er qua oppervlakte alvast met kop en schouders bovenuit: met alle formules samen (Market, Hyper en Express) heeft de groep bijna een miljoen vierkante meter (925.858 m²) winkeloppervlakte in België. De Fransen worden gevolgd door Delhaize met 718.000 m². Aldi en Colruyt volgen op enige afstand met 450.000 m². De sterkste groeier van afgelopen jaar? Dat was dan weer Jumbo.