Ahold Delhaize heeft zopas zijn resultaten voor het derde kwartaal bekendgemaakt en die zien er goed uit. De groep behaalde een netto-omzet van 22,5 miljard euro, goed voor een stijging van 6,1% bij constante wisselkoersen en een stijging van 2,2% bij actuele wisselkoersen. Die groei was vooral te danken aan sterke prestaties op het Europese continent, dat een groei van maar liefst 12,4% optekende bij constante wisselkoersen, tegenover 1,9% groei in de Verenigde Staten.
De sterke groei is vooral te danken aan de overname van de Roemeense supermarktketen Profi. Anderzijds was er een negatieve invloed van 0,7 procentpunten door de sluiting van de Stop & Shop-winkels in het voorgaande jaar en de stopzetting van de tabaksverkoop in België in winkels die groter zijn dan 400 m2. Naast de netto-omzet steeg ook het bedrijfsresultaat tot 933 miljoen euro. De onderliggende operationele winstmarge klokte af op 4,1%. Een sterke prestatie aangezien analisten waren uitgegaan van 866 miljoen euro bedrijfswinst en een marge van 3,9%.
Tot slot boerde ook de online verkoop van Ahold Delhaize goed. Die steeg in het derde kwartaal met 12,2% bij constante wisselkoersen en met 9,1% bij actuele wisselkoersen. “Dit werd gedreven door een dubbelcijferige groei in online boodschappen in beide regio's en een sterke prestatie bij bol”, verklaart de groep. Specifiek in Europa steeg de online verkoop met 9,7%, dankzij een dubbelcijferige groei bij Albert Heijn en mooie prestaties bij bol.
Vooruitzichten 2025
“Onze resultaten over het derde kwartaal weerspiegelen de sterke basis en flexibiliteit van ons bedrijfsmodel”, aldus CEO Frans Muller. Gesterkt door deze sterke resultaten van het derde kwartaal bevestigt Ahold Delhaize zijn vooruitzichten voor 2025. Zo verwacht de groep een onderliggende operationele marge van 4%, een vrije kasstroom van ten minste 2,2 miljard euro en bruto-investeringen van ongeveer 2,7 miljard euro. “In Europa zullen we in het nieuwe jaar nieuwe energie steken in het vergroten van ons klantenbereik", gaat Muller verder. "Delhaize België breidt zijn aanwezigheid uit met acht nieuwe supermarkten die begin 2026 zullen openen onder het franchisemodel van het merk." Daarmee verwijst hij onder meer naar de 7 voormalige Cora-sites waar Delhaize zijn intrek in zal nemen. Een taak die de pas aangekondigde nieuwe CEO van Delhaize België, Alexandros Boussis, op zich mag nemen. "We blijven ook goede vooruitgang boeken met de integratie van Profi, waar we een sterk groeitraject voor de toekomst zien. In de afgelopen drie jaar heeft het merk meer dan 200 winkels geopend en is het van plan om de uitbreidingsplannen in de komende drie jaar op te voeren", besluit hij.